Firenze, Chianti en Brunello - Reisverslag uit Montalcino, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Firenze, Chianti en Brunello - Reisverslag uit Montalcino, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Firenze, Chianti en Brunello

Blijf op de hoogte en volg Martien

24 Juni 2014 | Italië, Montalcino

20 juni 2014 Firenze 2 km (1986 km)

Echt uitslapen lukt gewoon niet in een tent, dus voor achten ben ik er alweer uit. Ik ontbijt met Jackelien en Henk en we kletsen even met de Nederlandse buren. Nadat ik Jackelien en Henk heb uitgezwaaid met de belofte dat we elkaar treffen ergens op de laatste 40 km van de route volgende week zaterdag, pak ik ook mijn tent in. Op het terras van de camping werk ik mijn blog bij en kijk ik nog eens goed naar de route en de overnachtingsmogelijkheden onderweg. Ik besluit om toch echt de zware route door Toscane te gaan doen. Het is ook niet zo dat de route via Assisi heel licht en vlak is, klimmen moet je toch. Om 11 uur krijg ik een sms van Matteo dat ik al in het appartement kan. Eigenlijk zou ik pas om 12 uur welkom zijn. Ik check uit en fiets naar het appartement. Mijn tassen en fiets moeten naar tweehoog via heel wat trappen. De tassen gaan wel, maar met de fiets is het een heel gedoe. Maar goed, hij staat in een hoek in de woonkamer en gaat voorlopig nergens meer heen. Ik doe gelijk een was en was mijn bord en bestek eens even fatsoenlijk af. Het appartement is prima en ligt op een mooie locatie, dichtbij het centrum. Liesbeth is er ook al voor twee uur, dus dat ging ook voorspoedig. We lunchen samen en hebben natuurlijk veel bij te kletsen. Inde van de middag gaan we de stad in. We bezoeken eerst de Santa Croce. Het plein ervoor is helemaal volgebouwd met tribunes voor het historische voetbal. Daar kunnen we zondag heen als we willen. De kerk zelf is groot en licht met een prachtig houten plafond. Veel graftombes van beroemdheden als Galileo Galilei, Michelangelo, Dante en Machiavelli. Kapellen met fresco's van Giotti. En nog veel meer pracht en praal. We waren net op tijd, want als we langzaam richting de uitgang lopen, blijkt dat ze gaan sluiten. We doen wat boodschappen en eten wat kleins op een bankje. Daarna wandelen we verder langs de Dom, de Ponte Vecchio en het Palazzo Vecchio. En we bekijken nog etalages en de roeivereniging in de Arno. Uiteindelijk eten we bij een biologisch/vegetarisch/veganistisch tentje in de tuin. We worden belaagd door muggen en ik krijg de kriebels, want al mijn muggenbulten beginnen te jeuken. In het appartement drinken we nog een kopje thee en dan is de dag alweer voorbij.

21 juni 2014 Firenze 0 km

Pas om negen uur ben ik wakker. Het bed is wel wat hard, maar toch prima geslapen. De douche is ook heerlijk. We doen rustig aan en ontbijten op ons gemak. Pas om half twaalf gaan we op pad. We lopen de berg op naar de San Miniato del Monte. Een prachtige kerk waar we middenin een bruiloft terecht komen. We bezichtigen de kerk en de bruiloft en dan ook nog even wat prachtige beelden op grafstenen. Ook genieten van het uitzicht over de stad. Dat doen we daarna op de Piazzale Michelangelo nog een keer en dan lopen we weer naar beneden. In de reisgids van Liesbeth staat dat je leuk kunt eten in de tuinen van Bardini. Om er te komen, moeten we weer omhoog. Maar dan blijkt dat je eerst entree moet betalen voor de tuinen om er te komen en daar hebben we geen zin in. Dan bezoeken we eerst maar de Ponte Vecchio en nog even snel de supermarkt. Lunchen doen we dan om de hoek bij ons appartement in een erg leuke en lekkere osteria. En dan vinden we het tijd voor een siesta. Heerlijk zo'n middagdutje. Daarna hebben we een rondje door de stad gelopen. Wat gewinkeld en sfeer geproefd. Ik heb zelfs nog een paar slippers gekocht. Liesbeth had voor vanavond gereserveerd bij Trattoria dei 13 gobbe op aanraden van een kenner. En daar hebben we inderdaad heerlijk gegeten. Vooral de meloen met ham was zalig! Na het eten moedigen we hardlopers aan die de 10 km lopen ter gelegenheid van St Jan en eten nog ergens een ijsje. Het is gezellig druk in de stad. Er lijkt nog een concert te worden gegeven, maar het duurt zolang voordat ze beginnen dat we het opgeven. Voor mij is het bedtijd.

22 juni 2014 Firenze 0 km

We hebben vanochtend iets minder tijd om te lummelen, maar ontbijten wel op ons gemak. Om 10.45 moeten we bij het Uffizi zijn om onze kaartjes op te halen. En dan kunnen we vrij snel het Uffizi in. We komen er pas tegen half drie weer uit. Maar dan hebben we tussentijds wel ook op een terrasje gezeten. En heel veel gezien. Een indrukwekkende kunstcollectie met vooral schilderijen en beeldhouwkunst. Ik was erg gecharmeerd van de Romeinse werken. Maar ook van Botticelli en prachtige religieuze schilderijen van andere schilders. Ik heb nog nooit zoveel madonna's met en zonder kind bij elkaar gezien. Wat hadden die de Medici een geld om dit allemaal te verzamelen. Op het Piazza della Signoria delen we een pizza en een salade en rusten we uit van al dat moois. Daarna nemen we een kijkje in de Dom. Er staat een rij, maar die gaat verrassend snel. Zo druk en versierd als hij van buiten is, zo rustig is hij van binnen. Alleen de koepel is helemaal beschilderd en daarmee het meest versierde stuk van de hele Dom. Moe van alle indrukken besluiten we weer even te gaan uitrusten in ons appartement, hoewel het al laat is. Daarna gaan we alleen nog de deur uit om te eten. We eten in een hele hippe tent vlakbij. Heel hip en jong Florence zit hier aan de aperitief. We voelen ons wat underdressed, vooral door onze platte schoenen. Alle dames dragen superhoge hakken. Ik geniet enorm van een heerlijke gegrilde tonijn en van de lekkere sfeer in de tuin. Een mooi einde van een gezellig weekend. Onder het genot van een kop thee pak ik zoveel mogelijk in. Liesbeth neemt flink wat voor me, dat scheelt gewicht in Toscane. Fijn! Want het worden nog een paar pittige dagen met veel heuvels.

23 juni 2014 Firenze - Siena 82 km (2068 km)

Ik word om 7 uur vanzelf weer wakker. Als ik bijna klaar ben met ontbijten, komt Liesbeth er ook uit. Zij hoeft niet zo vroeg op, want ze vliegt pas om 18 uur. Om 8nuur sjouw ik de fiets van de trap. Toch makkelijker dan naar boven. Samen brengen we de tassen naar beneden. Liesbeth zwaait me uit vanuit het raampje tweehoog en we maken foto's van elkaar. Een raar moment, vreemd dat je niet samen naar huis gaat. Ik ben natuurlijk behoorlijk uit het fietsritme, maar het gaat prima. Vandaag veel klimmen, maar geen kilometers achter elkaar. Steeds ook weer even wat afdalen tussendoor. Echt vlak zit er vrijwel niet meer bij. In San Quirico drink ik wat fris op een terrasje, want het is lekker warm. Er loopt en hond op het terras, een lieve lobbes. Op een gegeven komt een oudere man me iets vragen, maar ik begrijp het niet. En dan ontstaat er een flinke discussie tussen hem en een man op het terras. Iedereen bemoeit zich ermee, maar ik hou me maar afzijdig. Vreemde situatie. Ik fiets verder door de Chianti. Prachtige uitzichten en natuurlijk veel landgoederen die adverteren met wijn en olie. En vaak ook met hun agriturismo. In het begin was het nog wat druk op de weg, maar verder valt het erg mee. Iets voor Castellina in Chianti moet een picknicktafel zijn bij een mooi uitzichtspunt. De 6 kilometer daarvoor vallen me tegen. Veel klimmen, ik heb dorst en trek en ben toe aan een pauze. Dus ik neem eerst een korte pauze met wat water en een vruchtenreep van gedroogde appels met blauwe bessen. Als ik dan eindelijk bij dat punt ben, zie ik geen picknicktafel, maar wel een naakte, masturberende man. He bah! Ik kijk snel de andere kant op en steek mijn middelvinger naar hem op. Het maakt me heel kwaad en ik voel me opeens erg kwetsbaar, maar verder gebeurt er gelukkig niets. De adrenaline helpt me nog wat hellinkjes over en dan ben ik in Castellina. Een schattig, heel toeristisch plaatsje. Ik zoek een bankje uit in het centrum en neem daar een lange pauze. Heerlijk even mijn schoenen uit, beetje mensen kijken broodje smeren en drink een halve liter thee en een halve liter ijsthee. Ik heb al meer dan 3 liter op. 's Middags betrekt het wat en dat is eigenlijk wel lekker. De eerste 10 km na Castellina gaan bijna vanzelf. Het is vrijwel alleen maar afdalen. Heerlijk natuurlijk. Het enige nadeel is dat mijn benen gelijk verzuren hij het eerste hellinkje. Ze zijn niets meer gewend :-). Maar de route naar Siena is niet al te zwaar meer. Vanaf het station herken ik steeds meer van de route naar de camping. Ik was er twee jaar geleden ook met Harmke. Ik ben blij dat ik er ben. Ik heb er dan ook net zoveel hoogtemeters opzitten als toen ik de Apennijnen over ging. De plekken zijn nogal hobbelig, dus ik kijk goed rond wat de beste plek is. Uiteraard ook in relatie tot de afstand naar het toiletgebouw. Als alle rituelen weer uitgevoerd zijn, twijfel ik of ik naar de stad zal gaan of op de camping naar de wedstrijd zal kijken. Er zijn net drie Italianen aangekomen op de fiets en ik raak aan de praat. Erg leuk om mijn Italiaans goed in de praktijk te kunnen brengen. Zij vinden het ook leuk en bieden me een drankje aan. Langzaam stroomt de bar vol met Nederlanders die voetbal komen kijken en wordt het heel gezellig. Je begrijpt het al, ik blijf hier maar hangen. Ik klets gezellig met Yvette en Frits, een jong stel uit Tilburg, die met de auto op vakantie zijn. Uiteindelijk eten we na de wedstrijd samen een pizza op het terras. Zo heb je geen last van eenzaamheid hoor. Om tien uur ben ik de tent. Het is flink afgekoeld en dat is fijn met slapen. Morgen fiets ik naar Montalcino. Daar kan ik niet kamperen, dus ik heb een B&B gereserveerd.

24 juni 2014 Siena - Montalcino

Poe, vannacht niet al te best geslapen. Het is schots en scheef hier. Uiteindelijk ga ik maar diagonaal in mijn tent liggen, zodat ik niet steeds het gevoel heb van mijn matje af te rollen. Om half zeven sta ik maar op. Ik heb bedacht om via het centrum van Siena de route weer op te pakken. Dus om kwart over acht sta ik op de Campo. Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de Palio, die is 2 juli. Er worden tribunes opgebouwd voor de poorten die toegang geven tot de Campo en voor een aantal winkels. Wel grappig om zo'n stad op de fiets binnen te rijden. Ik herken veel en fiets door de grote winkelstraat. Dat kan nu nog, maar dat moet je over een paar uur niet proberen denk ik. Ik neem ook nog een kijkje bij de Dom. Hier is het ook heerlijk rustig. Zo anders dan toen ik hier twee jaar geleden was. Hij is nog niet open, maar ik kan door de voordeur over een hekje wel een kijkje nemen van binnen. Om 9 uur fiets ik Siena alweer uit. Met gelijk prachtig uitzicht. De route van vandaag is werkelijk prachtig. Nog mooier dan gisteren. Hele weidse uitzichten met alle kleuren groen, gelig en bruin. En daartussen dan landhuizen of dorpjes. Ik stop regelmatig voor een foto. Ook vandaag is het geen eitje. Veel klimmen, maar ook lekker afdalen. En lekker zweten. Ik drink weer veel onderweg en neem tijdig pauzes. Eerst in Ville di Corsano voor een drankje en ijsje en dan in Buonconvento voor de lunch. Hier lunchte ik twee jaar geleden ook tijdens mijn fietstochtje. Ik bereid me mentaal en fysiek voor op de laatste 12 km. Dat lijkt niet veel, maar is vrijwel alleen maar klimmen. Dus daar ga ik nog wel een paar uur over doen. Hoewel het warm en zonnig is, krijg ik onderweg ook nog een klein regenbuitje over me heen. Het blijft bij een minuut of tien losse druppels die snel weer opdrogen. Ook gisteravond was er een heel klein lokaal buitje. Maar veel stelt het niet voor gelukkig, het blijft steeds bij een paar losse druppels. Als ik Buonconvento uitrij, zie ik een heuvel met een dorp erop. Ik vrees dat dat Montalcino is. Moet ik daar nog helemaal naartoe? Na een paar vlakke kilometers mag ik nog zo'n 8 km klimmen. Maar wel door een prachtig gebied. Van het ene wijnlandgoed naar het andere. Hier komt de Brunello vandaan, ook weer een goede wijnsoort (volgens de kenners). Eenmaal boven vind ik mijn B&B snel. Er is alleen niemand en ik wil zo graag douchen. De buurvrouw helpt me en dan komt er iemand. Het is prima. Een anderhalfpersoonsbed, een eigen badkamer, wifi en de fiets kan binnen staan. En een vertrouwd plaatje van een Nederlandse molen op het hoofdeind :-). Na een overheerlijke douche en even snel wat social media, ga ik het dorp verkennen. Eerst geniet ik van het prachtige uitzicht vanaf het fort. Er hangt binnen een prachtig kunstwerk van papier mâché van local Carlotta Parisi. Als ik daarna gewoon wat door het dorp dwaal, kom ik langs haar atelier. Jammer dat ik niets mee kan nemen. Ik bekijk wat kerken, maar van buiten zijn ze mooier dan van binnen. Ik geniet vooral van allerlei mooie doorkijkjes en van de oude vrouwtjes op een bankje of een stoel op straat. Ik kijk nog een stukje van de wedstrijd van Italië ergens op straat onder het genot van het lekkerste ijsje tot nu toe (met meringuesmaak en -stukjes). Bijtijds ga ik terug naar mijn kamer en eet wat simpels van de supermarkt. Ik kijk ondertussen nog naar het laatste halfuur van de wedstrijd. Verder werk ik mijn blog bij en beantwoord wat emails. Even profiteren van de goede wifi. Ik zou tegen acht uur mijn ogen al dicht willen doen, zou zo kunnen slapen, maar wacht daar toch even mee.

  • 24 Juni 2014 - 22:47

    Simone:

    "Het lekkerste ijsje tot nu toe". Je bent straks expert in Italiaanse ijsjes proeven! Italië zal vandaag wel niet zo blij zijn geweest wat voetbal betreft... Wat goed dat je toch je plan volgt, ook al is het zwaarder met klimmen. Maar dan zijn de afdalingen wel zo lekker om te fietsen!

  • 25 Juni 2014 - 10:49

    Linda Vd H:

    Hey Martien!
    Leuk om je blog te lezen! Het Italiaanse gevoel weet je goed over te brengen. Ik krijg spontaan erg veel zin om op vakantie te gaan (maar daar heb ik niet zo veel voor nodig ;-)). Succes nog met je italiaanse praktijklessen en veel plezier de komende weken!
    Groetjes, Linda

  • 25 Juni 2014 - 15:47

    Jackelien En Henk:

    Hoi Martien, leuk om zo op de hoogte te blijven hoe het jou nu vergaat. Mooi dat je hebt genoten van Florence. Dat hebben wij in Assisi gedaan, ook een supermooi stadje. We zitten nu ook in een B&B, dan nog 3 daagjes. Zal fijn zijn je weer te zien! Tot zaterdag, groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 69045

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: