De laatste dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Rome

Blijf op de hoogte en volg Martien

02 Juli 2014 | Italië, Rome

1 juli 2014 Roma 0 km

Precies op de afgesproken tijd ben ik bij metrostation Barberini. Ik hoef niet lang te wachten op Henk, Jackelien, Anouk en Inge. We lopen via de via Quattro fontane en de Quirinale naar het Colosseum. Helaas staan de 4 fonteinen allemaal in de steigers. De wachtrij bij het Colosseum is lang, maar we gaan toch naar binnen. Alleen Henk niet, die hoeft niet zo nodig. Het is ook niet heel bijzonder van binnen, maar toch leuk om weer even gezien te hebben. De entree tot het Forum Romanum is inbegrepen, dus daar lopen we ook doorheen. Bij het Piazza Venezia zien we Henk dan weer en we lopen richting de Campo dei Fiori. In een van de zijstraatjes eten we bij een leuk restaurantje een heerlijke bruschetta en pasta. Daarna gaan we op zoek naar de Bocca della Veritá. Dat is een afbeelding van een gezicht bij een kerk. Het is traditie om je hand in de mond te doen, maar er staat zo'n lange rij dat we dat toch maar niet doen. Via de oude paardenrenbaan - nu een lege vlakte - Circo Massimo, lopen we naar de metro. Op Termini nemen we afscheid en Jackelien en ik bedanken elkaar precies tegelijkertijd voor alles. Wat hebben we het leuk gehad samen! Ik ga informeren of de fiets mee mag in de trein en dat mag. Dan neem ik toch maar de metro naar Spagna. En via de Spaanse trappen loop ik naar de Trevi fontein. Helaas is de kerk bovenaan de Spaanse trappen ingepakt en staat de Trevi fontein droog en staat het compleet in de steigers. En dan is het er nog hardstikke druk! En vandaar naar Piazza Navona. Op dit stuk zitten veel souvenirwinkels en ik koop nog een felroze hoody voor mezelf als aandenken. Dan ga ik naar de fietsenzaak. De fietsdoos die ik van ze krijg is enorm. De hele weg naar het appartement loop ik te bedenken hoe ik die mee kan nemen. Fietsen is definitief geen optie. Ik moet lopen naar het station en dan hopen dat ik een beetje hulp krijg met in- en uitstappen en mogelijk ook met het station in- en uitkomen. Ze zijn hier niet zo berekend op fietsers. Op de kamer bereid ik vast wat inpakwerk voor, maar het meeste moet toch wachten tot morgen en overmorgen.

2 juli 2014 Roma 15 km (2461 km)

Ik ben steeds vroeg wakker en had bedacht om me dan vanochtend niet nog eens om te draaien, maar om de Sint Pieter te gaan bezichtigen. Ik was zo vroeg dat ik rustig eerst de basiliek kon bekijken en toen nog even moest wachten voordat de kaartverkoop voor de koepel open ging. En die opent om 7:30 uur. De basiliek is vooral heel groot. In allerlei zijkapellen zijn kleine missen aan de gang. Dat heeft wel wat, maar ik vind het verder niet echt een mooie kerk eerlijk gezegd. Om half acht ben ik de tweede die naar boven mag. Alleen de weg ernaartoe is al heel bijzonder. Hele smalle trappen en gangen die steeds schuiner worden naarmate je hoger komt in de koepel. En dan sta je ineens boven op de koepel. En heb je prachtig uitzicht over Rome. En over een vrijwel leeg Pietersplein. Daarna fiets ik naar de Campo dei Fiori. Hier is het markt. Niet specifiek bloemenmarkt (meer), maar vooral groente en fruit en kruiden. Deels ook echt gericht op toeristen. De groente- en fruitkramen zien er vaak goed uit. Mooi fruit, mooi opgestapeld en hele bijzondere groente (zwarte aardappelen?). Dan eet ik mijn gisteren alvast klaargemaakte ontbijtje op een bankje op de Piazza Navona. Het is nog lekker rustig hier. Ik kijk of het Palazzo Altemps al open is. En ja, ik heb geluk. Hier hebben ze een mooie collectie Romeinse beelden en reliefs die in een oud palazzo staan. De ruimte zelf is net zo de moeite waard als de collectie (bedankt voor de tip, Liesbeth). Er is ook een leuke tijdelijke tentoonstelling over een operazanger die verwoed verzamelaar was. Evan Gorga. Als ik weg wil gaan, komt een bewaker mijn kaartje nog nabrengen. Ik had het laten liggen, maar het blijkt geldig voor nog 3 musea en voor 3 dagen. Zo aardig van hem. Ik ben inmiddels aardig ingekakt en besluit lekker terug te gaan naar mijn kamer. Ik slaap ruim een uur en eet mijn lunch. Helaas liggen mijn tomaatjes met komkommer niet meer in de koelkast, dus ik pak maar het stuk komkommer dat het er wel ligt en eet dat met mozzarella en wat brood. Dan kijk ik hoe ik het meest rechtstreeks naar het station kan komen morgen. Ik fiets de route (3,8 km), koop alvast treinkaartjes voor mij en de fiets en ga dan naar een van de andere 3 musea, het Palazzo Massimo. Weer veel beelden, maar ook een met dikke kluisdeuren beveiligde muntencollectie en, erg de moeite waard, fresco's en mozaïeken uit diverse villa's en een badhuis. Ze hebben de ruimtes hier compleet nagebouwd. Sommige mozaïeken zijn gemaakt van steentjes van 1 à 2 mm. En de ruimtes waren vaak prachtig beschilderd. Daarna ga ik op zoek naar een ferramenta voor touw en check ik nog een stukje alternatieve route (beter, minder steil). Om de vakantie in stijl af te sluiten neem ik nog een keer een cocktail op het populaire terras op het pleintje. Met heerlijke hapjes en nootjes erbij. In mijn kamer maak ik een constructie waardoor ik de doos rechts aan mijn stuur en achtertas kan hangen. Met een beetje geluk kan ik ook nog fietsen. Maar in elk geval kom ik zo wel op het station. Ik neem er gewoon de tijd voor. En dan ga ik nog even een hapje eten bij een restaurantje om de hoek. Daar kom ik steeds langs en het ziet er goed uit.

  • 13 Juli 2014 - 15:17

    Marjo Huting-Bolleman:

    Hoi Martiene,

    Gefeliciteerd met je prestatie.
    Heb vandaag je verslagen achter elkaar gelezen. Je schrijft boeiend je belevenissen op.
    Was heel leuk om te lezen.
    Veel plekken zijn me bekend doordat we er zijn geweest of in de buurt.
    Via Appia vonden wij de moeite waard, maar we hebben het lopend gedaan. Was voor ons een rustpunt in de drukte van Rome.
    Bijzonder om steeds zo dezelfde mensen tegen te komen.
    Er is een hele golf beweging onderweg waar je zo geen weet van hebt.
    Groetjes Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 68964

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: