Ik ben er, I made it! - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Ik ben er, I made it! - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Ik ben er, I made it!

Blijf op de hoogte en volg Martien

29 Juni 2014 | Italië, Rome

Terug bij Luna en haar familie van mijn airbnb adres word ik heel hartelijk ontvangen. Haar moeder is er nu ook en ik moet wat abrikozen en pruimen meenemen, van de eigen bomen. En morgen moet ik wat van de cake nemen die al klaarstaat. Ik had net pruimen en abrikozen gekocht voor het ontbijt van morgen, maar ik heb nu een hele voorraad. We kletsen nog wat over de route en Luna vertelt dat ze in Best is geweest met een uitwisseling van de middelbare school. Zij gaat met een vriendin nog kebab eten als ik om kwart voor tien naar boven ga. Ik krijg ook nog iets tegen de muggen mee, een geurding dat je in het stopcontact moet steken. Hopelijk werkt het, want ik wil het raam niet dicht doen. Hoewel ik dan ook mijn oordopjes hard nodig heb, want ik word getrakteerd op een hondenconcert. Ze blaffen allemaal om het hardst.

28 juni Civita Castellana - Roma! 67 km (2409 km)

Ik ben weer bijtijds wakker en na een ontbijt met verse abrikozen met yoghurt, een boterham met zelfgemaakte abrikozenjam en een stukje cake ga ik op pad. Ik heb 2 uur en een kwartier om 25 km te fietsen. Het eerste stuk weg is wat drukker, maar iedereen houdt goed rekening met me en het is zaterdagochtend, dus het valt mee. Dan sla ik af richting Faléria en kom ik op echt rustige weggetjes terecht. En ik rij lekker in de schaduw van de bomen. Dat is erg fijn, want het is al bloedheet en ik moet erg veel klimmen. Niet al te steil, maar dat maakt weinig uit toch en ik zweet me al na een half uur rot. Het is weer prachtig. De weg is alleen wel erg slecht. Soms komt er een auto langs en moet ik wel naar rechts, hobbeldehobbel. En bij de afdalingen moet ik goed uitkijken. Bij Calcata fiets ik een stukje richting het dorp. Het ziet er van een afstandje mooi uit, maar ik heb geen tijd om het te gaan bezoeken. Ik moet veel meer klimmen dan verwacht, dus ik schiet niet zo snel op. En het is nogal veel afdalen naar het dorp toe en dat moet ik dan allemaal ook weer klimmen. Ook niet zo aantrekkelijk. Ik kan onderweg nou eenmaal niet alles zien. Die eerste 25 km vallen flink tegen en om half elf moet ik nog een kilometer 3-5% klimmen, dus ik red het net niet op tijd. Maar ben maar iets te laat. Het is leuk om Jackelien en Henk weer te zien. Samen fietsen we naar Sacrofano en dan is het hoog tijd voor een pauze. We rijden het dorp in, naar beneden......, tot de bar. En zitten daar heerlijk. En dan moeten we dus weer omhoog. En nog een stukje verder. Maar dat was de laatste echte klim. Nu mogen we afdalen naar Prima Porta. Daar is het wat drukker. Om bij de Tiber te komen moet we ingewikkeld onder viaducten door en eroverheen en even lijkt het alsof we de snelweg op worden gestuurd. Maar dan komen we opeens bij het fietspad naast de Tiber uit. En dat is verrassend groen. Af en toe zelfs zo overgroeid dat het groene riet tegen onze armen slaat. Links liggen veel sportvelden: tennisbanen, zwembaden, voetbalvelden. En rechts een heel paardensportterrein. Ook zien we de metro rijden die Jackelien en Henk naar Rome gaat brengen vanaf hun camping. En dan ben je opeens in Rome. Helaas geen plaatsnaambord. We fietsen nog steeds op het fietspad langs de Tiber. En daarna rechtdoor richting Sint Pieter, maar vrijwel tot het einde op een fietspad. We hebben geen last van auto's. Maar wat een mensenmassa opeens. We laveren ertussendoor en dan staan we met onze fietsen op het Sint Pietersplein. Onze armen gaan omhoog. We did it! De dochter van Henk en Jackelien komt aanrennen en maakt foto's van ons. Dan zoeken we de andere dochter op die met blaren onder de zuilengalerij zit. We genieten even van het moment. Het is heel bijzonder. Maar toch heel anders dan in Santiago. Daar komen steeds veel pelgrims aan, hier zijn de toeristen in de meerderheid. Die hebben geen flauw idee wat voor prestatie je hebt neergezet. Daardoor is er niet zo'n massaal wij-gevoel als in Santiago. Het laatste stuk ging zo snel dat we besloten hadden om in Rome te gaan lunchen. Dus nu op zoek naar iets. Beetje toeristenbuurt, maar we eten prima en zitten lekker in de schaduw. Het is ook niet ver meer naar mijn airbnb adresje. Dat ligt aan een lange weg die van de Sint Pieter naar de Tiber loopt (richting Villa Borghese voor de kenners). De tassen en ikzelf kunnen met de lift naar boven, maar de fiets past er met geen mogelijkheid in. Dus die sjouw ik maar weer drie etages naar boven. Het is een sjiek appartementengebouw, dus de trappen zijn breed en niet steil. Het is beter te doen dan in Firenze. Ik word hartelijk ontvangen door Sem en Flo als ik er tegen vieren ben. Ik neem rustig de tijd om te settelen en ga pas tegen zessen op pad. Ik doe niet veel bijzonders, wandel via Castel San Angelo door allerlei leuke straatjes naar het Piazza Navona. Er staat een gitarist heel aardig te spelen, maar het is vooral heel grappig dat er een zwervertype naast staat die op een roze minigitaar (en met roze crocs aan) een beetje staat te playbacken. Overal zitten mensen voetbal te kijken. Vooral veel Brazilië fans. Op de terugweg koop ik een kant-en-klaar salade, mozzarella en yoghurt bij de Spar en eet die tegen negen uur op mijn kamer op. Ondertussen zoek ik uit waar de bezienswaardigheden zijn die ik zou willen zien, zodat ik een plan kan maken. Dinsdag ga ik met Henk en Jackelien en dochters op pad. En maandagochtend naar het Vaticaans museum. Het duizelt me en ik ga uiteindelijk maar naar bed.

29 juni 2014 Rome

Ik word om 2 uur wakker van de jeuk. Mijn linkerarm lag boven de lakens en is helemaal lek gestoken door de muggen. Het duurt even voordat ik weer inslaap, maar uiteindelijk toch lekker geslapen. Ik ga even kijken in de keuken, want ik schijn een ontbijt te krijgen. Sem en Flo liggen daar op een slaapbank. Heb ik ze uit hun slaapkamer verstoten? Het voelt wat ongemakkelijk en ik wil net weggaan als ze me goedemorgen wensen. Ik krijg een kopje thee en voorverpajte cakejes. Dan haal ik toch maar mijn broodje en restje zweterige kaas. Op het terras schrijf ik dit verslag en eet ontbijt. Om half tien zit ik al te zweten, hrt is weer lekker warm vandaag. In mijn kamer is het nog iets koeler. Die is ook heerlijk ruim. En het hele appartement is voorzien van prachtige, oude, koele tegels. Ik wil vandaag kijken of ik om 12 uur nog een glimpje van paus te zien kan krijgen en dan wil ik wat dingen aan de zuidkant bezichtigen op de fiets. De San Clemente en de Via Appia Antica. Misschien ook nog de San Giovanni in Laterano als ik zin en tijd heb. Want tussendoor wil ik natuurlijk ook gewoon zien wat ik tegenkom, een terrasje pikken en wat relaxen. En vanavond voetbal kijken.

Ik wil iedereen bedanken voor de support tijdens deze reis en de felicitaties. Het is echt superleuk om iets van iedereen te horen, maar best lastig om overal op te reageren. Maar ik heb alles gelezen en was er steeds heel blij mee!

  • 29 Juni 2014 - 11:59

    Lucky En Pappa:

    Hoi Martien,
    Proficiat! We hebben op de kaart nog even gekeken naar de hele route, indrukwekkend.
    Geniet van Rome. We hopen je binnenkort weer eens in Weert te zien en nog meer verhalen te horen.
    Liefs van ons tweeën.

  • 29 Juni 2014 - 13:38

    Mick En Odra:

    Je bent er!!!!!!

    Hartelijke groet
    Mick en Odra

  • 29 Juni 2014 - 14:54

    Marcel Van Dalen:

    Wijzigingen tocht. Een die je, je leven nooit meer gaat vergeten. Wij zijn binnen de vereniging enorm trots op deze prestatie.

  • 29 Juni 2014 - 21:39

    Corry En Bert:

    Martien we hebben bewondering voor de geweldige prestatie die je hebt geleverd. Wat een lef en doorzettingsvermogen om deze tocht helemaal alleen te maken.
    Geniet van je dagen in Rome en ja het zou leuk zijn elkaar nog een keer te spreken.
    Groeten van Bert en Corry

  • 30 Juni 2014 - 16:18

    Jackelien En Henk:

    We vonden het echt super om samen met jou het laatste stuk te fietsen en dan het Sint Pietersplein op te rijden. Weer een gedeelde ervaring, één van de vele. We vonden het erg leuk met jou en we plakken er nog een dagje Rome aan vast. Later zullen we vast en zeker nog eens napraten bij Mick en Odra. Lieve groeten Jackelien en Henk

  • 01 Juli 2014 - 14:52

    Jiska:

    Super prestatie! Gefeliciterd!

    gr Jiska

    Tot snel ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 68972

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: