Rome sightseeing deel 1 - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Rome sightseeing deel 1 - Reisverslag uit Rome, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Rome sightseeing deel 1

Blijf op de hoogte en volg Martien

30 Juni 2014 | Italië, Rome

Al met al ben ik pas om 11 uur op pad, maar dan heb ik wel al een boodschap gedaan en broodjes klaargemaakt om mee te nemen. Er blijkt ongeveer naast het appartementengebouw een supermarkt te zijn. Handig! Ik ga met de fiets en zet deze iets voorbij Castel San Angelo neer. Ik zie dan al dat het een drukte van jewelste is. Is dat allemaal voor de paus? Zelfs muziekgroepen. Ik vraag het even aan een agent. Nee, het is vandaag St Petrus en St Paul dag en dat zijn de patroonheiligen van Rome, dus het is feest. Op de grond van de weg naar het plein liggen allemaal schilderijen gemaakt van bloemblaadjes, gekleurd zand en steentjes. Heel knap gemaakt. Ik kijk mijn ogen uit en kan niet geloven dat ik zo'n geluk heb net nu hier te zijn. Ondertussen begint ook een soort processie met grote schilden die ook bedekt zijn met bloemblaadjes. In dit geval vastgeplakt en niet losliggend zoals de kunstwerken op de grond. Per groep zijn er drie mannen die het gigantische bloemenschild om beurten dragen. Het is echt heel zwaar. Ik vind het zonder zoiets al warm in de zon. Het is vandaag dan ook 30 graden. Na de processie loop ik het plein op. Al snel verschijnt de paus. Heel bijzonder om mee te maken wat er dan gebeurt in zo'n menigte. Als hij dan de fietsers bedankt, juich ik en het lijkt alsof hij het tegen mij heeft. Raar, dat dat toch ontroert. Mensen naast me feliciteren me. Het blijken Argentijnen en ze zijn trots op Maxima. Ik bekijk de kunstwerken nog even rustig op de terugweg en spreek kort met de burgemeester van Carrion de los Condes. Dat ligt aan de Camino Frances naar Santiago. Zij hebben hier ook zo'n mooi kunstwerk liggen. Dat Italiaans is wel slecht voor mijn Spaans hoor. Ik heb er echt moeite mee om het te spreken. Daarna fiets ik naar de Via Appia. Wel geinig, maar ik mis even wat er zo leuk aan is. Ik heb genoeg van het slechte wegdek en ga naar de San Giovanni in Laterano. Een immense, protserige kerk, die ik niet echt mooi kan vinden. De San Clemente die ik daarna bezoek, is meer de moeite waard. Hier zitten allemaal lagen onder met oudere kerken. Het is er behoorlijk vochtig, er is ook een bron en een badhuis. Maar er zijn ook nog enkele mooie fresco's bewaard gebleven. Ik fiets via het Colosseum en het Forum Romanum naar het Piazza Venezia. Dit stuk weg is vanaf vandaag afgesloten voor auto's. Daarna ga ik kris kras richting Piazza Navona. Met het bekende Tartufo ijs van Tre Scalini ga ik op een bankje zitten. Het ijs is niet aan mij besteed, vooral de harde stukken chocola niet. Maar het is erg leuk om hier mensen te kijken. Vooral het kat- en muisspel tussen politie en straatverkopers is erg grappig. Toen heb ik eerst de fiets teruggebracht en daarna ben ik voetballen gaan kijken. Onder het genot van een Caponata en Patate al forno. Na de wedstrijd nog even gekletst met een Italiaan die naast me zat. De irritante Duitser aan de andere kant was gelukkig weg. Alleen al vanwege hem was ik blij dat Nederland won.

30 juni 2014 Rome 18 km (2446 km)

Vandaag heb ik een vroege afspraak bij het Vaticaans museum. Ticket om om half negen binnen te gaan, dus om kwart over acht moet ik er zijn. Kwart voor negen kan het bezichtigen beginnen. Het is enorm en ik loop echt overal doorheen. In de Pinacoteca is het rustig. En ook in het filatelistisch en het etnisch museum een en al rust. De koetsen en auto's worden duidelijk ook niet door alle groepen bezocht. Maar als je aan de rest begint, dan is het gelijk druk. Dit is de weg naar de Sixtijnse kapel. Wat een rijkdom zeg al die zalen vol met beelden en schilderijen. De Stanze Rafaello zijn ook duidelijk een publiekstrekker, maar ik vind het Appartemento Borgia mooier, authentieker. Er hangt nog een pieta van Van Gogh. Terwijl deze voor een deel worden overgeslagen. Lekker rustig. Ik kreeg eerder af en toe last van claustrofobie. Ook de afdeling moderne kunst wordt grotendeels overgeslagen door de groepen. Alleen Dali krijgt nog een vermelding. Ik loop er wel helemaal doorheen, er hangen mooie werken. En dan is het eindelijk zover. De Sixtijnse kapel. Prachtig hoor. Maar ik vond veel andere dingen ook heel mooi. Je mag er niet fotograferen, maar ik kan het toch niet laten. Na nog een paar mooie gangen met allerlei collecties zoek ik de uitgang op. Nog niet eens makkelijk te vinden. Ik ga op zoek naar een fietsenmaker, maar de twee aan deze kant zijn dicht. Gelukkig had ik er zondag nog een gezien die vandaag wel open moet zijn. Maar ik ga eerst lunchen op mijn kamer. En even een tukje doen. Daarna weer met de fiets op pad. Nog wat kerken bekijken. De Santa Prassede op aanraden van de Italiaan van gisteren. Een kleine kerk met de oudste mozaïeken van Rome. Zeker mooi. Daarna nog een rondje door Trastevere gewandeld en een een armbandje gekocht. Had zaterdag al een ring gekocht, dus ben wel weer even klaar met de sieraden. Uiteindelijk geborreld in de buurt van het appartement: een piña colada met een bord vol heerlijke hapjes erbij. Ja, zo gaat dat hier. Dat zit in de prijs inbegrepen. Dus daarna had ik aan een stukje pizza wel genoeg. Lekker vroeg weer op mijn kamer. Kon ik mooi het probleem "campinggas" even oplossen. Dat mag namelijk niet mee in het vliegtuig. Hier aan de weg staan heel veel vuilcontainers, dus daar heb ik het leeg laten lopen en weggegooid. Vanmiddag ben ik ook bij een fietsenzaak geweest. Daar mag ik een grote doos ophalen. Moet ik alleen nog zien hoe ik op het vliegveld kom. Fietsen is natuurlijk een optie, maar ik vrees dat ik dan 35 km over drukke wegen fiets. Dus ik ga morgen eens informeren of de fiets mee mag in de trein. Het wordt nog een heel gedoe, denk ik. Maar als ik op tijd ben, dan lukt het allemaal vast wel.

  • 01 Juli 2014 - 07:09

    Simone:

    Op de fiets kriskras door Rome lijkt me ook een hele ervaring! De Romeinen moeten je toch wel om de oren vliegen op hun scootertjes! Prachtige stad zo te zien aan je foto's. En lekker zomers weer. Nou, als je terug komt dan is het hier ook weer leker warm. Voorspelling ziet er goed uit.

  • 01 Juli 2014 - 07:09

    Simone:

    Op de fiets kriskras door Rome lijkt me ook een hele ervaring! De Romeinen moeten je toch wel om de oren vliegen op hun scootertjes! Prachtige stad zo te zien aan je foto's. En lekker zomers weer. Nou, als je terug komt dan is het hier ook weer leker warm. Voorspelling ziet er goed uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 68969

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: