Weer in wijnstreken - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Weer in wijnstreken - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Weer in wijnstreken

Door: martiendeijsselberg

Blijf op de hoogte en volg Martien

18 Juni 2011 | Spanje, Logroño

Gisteren heb ik een lange etappe gefietst. Helemaal van Lumbier naar Irache, 83 km. Dat is met dat klimmen en met onderweg bezichtigen een lange etappe, vind ik. Jan fietste met me mee. En al binnen een kwartier kwamen we Bert en Coby weer tegen. Tot het dorpje Artaiz zijn we samen opgetrokken. Ieder in zijn eigen tempo en dan op elkaar wachten. Het is een prachtig weggetje, heel rustig, mooi landschap en totaal geen voorzieningen. In Artaiz staat een schattig kerkje met een minibegraafplaatsje. Daarna wordt de route steeds drukker en minder interessant. Jan en ik fietsen dat stuk hard door en drinken in Campanas wat. Dan hebben we er al 40 km klimmen en dalen opzitten, maar eerder was er gewoon niets. Bert en Coby komen ook langs en drinken hier uiteraard ook wat. We fietsen allemaal ons eigen tempo en komen elkaar telkens weer tegen. Bijvoorbeeld bij de Ermita de Eunate. Prachtig! Ligt helemaal apart in het veld. Er is alleen een gite naast gebouwd. En het is open. Dus we hebben geluk. In Puente la Reina besluiten we door te fietsen naar Estella. We bezoeken wel de kerk en de bekende brug waar dit plaatsje naar is vernoemd, dus we rijden niet meteen door. Naar Estella is het gelijk flink klimmen en dat in de brandende zon. Zodra we een bankje in de schaduw zien, eten we eerst onze lunch op. Dat is bij de rotonde in Mañeru en daar ontmoeten we veel fietsers en wandelaars. In Estella ligt de camping naast een indrustrieterrein en we besluiten door te fietsen naar Irache. Ik twijfel, maar het scheelt de volgende dag weer een paar kilometer. Het blijkt echter wel 4 km klimmen te zijn. Dat is me achteraf eigenlijk wat teveel, maar met een stop bij de Lidl voor het avondeten en een stop bij het Monasterio de Irache red ik het net. Het Monasterio is prachtig en heeft een bijzonder iets. Er is namelijk een bodega vlak voor gebouwd en ter compensatie voor de pelgrims, kun je bij die bodega water tappen en wijn! Dus we hadden gisteravond een glaasje wijn bij het eten. Een heel bescheiden glaasje hoor ;-) En weer lekker vers water. Ik bezoek ook het klooster en de kerk. Prachtig! Ik vind het heel mooi als het sober en kaal is, niet teveel tierlantijnen, en dit past helemaal in mijn straatje. Eenmaal op de camping ben ik redelijk af, doe mijn dagelijkse ding, kook een simpel (maar lekker) maaltje en verder komt er niet veel meer uit. Het was ook al bijna half zeven, dus dan is de avond snel voorbij. Een voordeel: ik heb heerlijk geslapen! Al twee nachten achter elkaar trouwens.

Vandaag voelde ik de kilometers van gisteren denk ik nog, want ik had niet zoveel puf. Er zaten gelukkig ook hele lange afdalingen in het traject van vandaag, maar ook weer flinke klimmen. Jan fietste elke keer vooruit en wachtte me dan weer op. In Los Arcos bekijken we even het centrum. Leuk plaatsje, maar de kerk is helaas nog dicht. Ziet er van buiten wel veelbelovend uit. De volgende stop is in Torres del Rio. Daar staat een klein achthoekig kapelletje van Santo Sepulcro. Heel sober en mooi. Na een drankje verder. En dan komt het zwaarste deel van vandaag. Gelukkig afgewisseld met afdalingen. Maar ik word beloond met het prachtige Viana. Wat is dat een mooi oud dorpje. En wat een gezelligheid op straat. En wat een mooie kathedraal. Ik word aangesproken door een Spaans mannetje die me ook nog wijst op de vervallen San Pedro kerk. Daarna is het niet zo ver meer naar Logroño. Net voor Logroño fietsen we over het pelgrimspad. Leuk! Er staan zelfs wat stalletjes waar je een stempel kan halen, maar dat komt later wel. Logroño is de hoofdstad van de Rioja. En ik was hiervoor in de Navarra. Onderweg dus veel druiven gezien en langzamerhand ook steeds meer olijfbomen. In de stad is het gezellig druk. Vanochtend was het wat fris en zwaarbewolkt, maar nu komt de zon door. Ik zoek de camping op en Jan fietst nog een stuk door, die vindt 13 u een beetje te vroeg om te stoppen. Deze camping heeft speciale hele kleine plekken voor mensen met een tentje. Afgezet met een heg, is het net een hokje. Heel apart. En de bodem is keihard. Dat was in Irache ook. Blij dat ik toch een hamer mee heb genomen. Maar zegt ook iets over de droogte hier. Na mijn dagelijkse ritueel maak ik een salade met brood en dan ga ik de stad in om te internetten en e.e.a. te bezichtigen. Dus dat ga ik zo doen!

Heel veel liefs allemaal! Ron & Ineke, wat goed dat jullie het gered hebben. Ik ga het ook halen, maar ietsje rustiger aan ;-) Dirkje, gefeliciteerd!

  • 18 Juni 2011 - 17:13

    Mama:

    Nou, het feest der herkenning wordt steeds mooier! Ik heb net zo'n foto van mijzelf bij de wijn van Irache! Het ontroert me dat je het kerkje van Eunate ook zo mooi vindt! In 1996 stond het eenzaam te zijn in een keiharde wind, dat het graan bijkans plat sloeg. Mooi nog steeds die brug van de Reyos Catolicos in Puente la Reina. Ze deden veel kwaad aan de multireligieuze integratie, die helemaal zo slecht nog niet was, maar zorgden goed voor de pelgrims. Kijk in Santiago maar naar het hotel, voormalig hospitaal voor pelgrims, bij de kathedraal, als je er op tijd bij bent, kun je er gratis eten in de catacomben, niet in de buurt van de luxe gasten met je pelgrimsplunje! In Viana sliepen wij in refugio met stapelbedden 3 hoog! Je snapt wel dat ik niet bovenin ging! Nou, lieve meid, nog veel mooie ervaringen wens ik je toe. Er komt nog veel moois aan landschap etc. Liefs van Piet en je mama

  • 18 Juni 2011 - 21:24

    Saskia:

    He Martien,

    Wat ga je snel joh. En wat grappig dat je iedere keer dezelfde mensen tegenkomt. Gezellig. Je krijgt hier de groeten van allerlui tennislui . Er zijn clubkampioenschappen, dus veel gezelligheid. Ik doe tegen alle verwachtingen en prognoses toch ook mee: in de dubbel met Eric. Hij is een 7, ik een 9. Dus we zitten in de 16,17, 18-klasse. Het spelen gaat best goed. Dag erna wel erg pijnlijk, maar daarna snel herstel. En ik vind het weer heerlijk. En vooralsnog alles gewonnen. Dat maakt het wel een beetje extra leuk ; ). Dus maak je maar op voor veel leuke partijtjes na je terugkomst!

    Tot dan!

  • 20 Juni 2011 - 08:37

    Simone:

    zo, zelf net terug van een tochtje door Schwarzwald en Elzas (maar niet met de fiets...) en er is weer een heel verhaal van jou. Je bent al echt weer opgeschoten zeg! Wijnbergen zijn altijd zo mooi om te zien. Geen wijnproeverij? Nou, zet 'm op voor de rest van de tocht!

  • 21 Juni 2011 - 19:58

    Noor:

    Hoi Martien, wat een prachtige foto's maak je toch! Leuk om zo op de hoogte te blijven van wat je daar allemaal ziet. Geniet ervan!

  • 22 Juni 2011 - 10:16

    Ronald D:

    Weet je zeker dat het hele kleine plekje op de camping voor je tent is? Lijkt me meer iets om je 'porta-poepie' neer te zetten.

    Mooie foto's! Groetjes uit Boskoop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Logroño

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 69051

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: