De Pyreneeen in zicht! - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu De Pyreneeen in zicht! - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

De Pyreneeen in zicht!

Door: martiendeijsselberg

Blijf op de hoogte en volg Martien

09 Juni 2011 | Frankrijk, Maubourguet

Omdat ik niet veel tijd heb vandaag, gaat het niet lukken om foto's te plaatsen. Vast een teleurstelling voor velen, maar ik zal proberen het snel goed te maken ;-)

In Cahors heb ik eerst nog de Pont Valentré bekeken. Prachtig! En mezelf 's avonds nog verwend met een uitstekende maaltijd met een supermalse confit de canard. Daarna op de camping nog lang zitten kletsen met mijn buren, Corinne en Martin uit Enschede. Ik was eigenlijk onderweg om mijn tanden te poetsen, maar dat werd geloof ik bijna 2 uur later.

De volgende dag een half uur later wakker dan normaal, maar echt uitstekend geslapen. En ik had nog niet eens een nieuw kussentje. Dat heb ik gehaald bij het uitrijden van de stad. Toevallig kwam ik langs de Intersport. Het was een golvend landschap, dus veel klimmen, maar niet al te lang en niet al te steil. Na de lunch in Castelnau kan ik nog genieten van een lange afdaling. En ook van het landschap dat bestaat uit kleinere akkers met verschillende gewassen zoals mais, graan, zonnebloemen (helaas nog niet in bloei). Wat later ook veel fruit. Vooral heel veel appelbomen. Het is een relatief makkelijke dag na de zware klimdagen die ik achter de rug heb. In Moissac ligt de camping heel leuk op een eilandje in de Tarn. Veel vissers die zich hier geinstalleerd hebben. Dus ik moet denken aan Martin (van gisteravond) die graag vist. Dit zou een mooi stekkie voor ze zijn. Als ik geinstalleerd ben (tent opgezet en ingericht, gedoucht, kleding gewassen) klets ik nog even met mijn Engelse buurman die met 18 kilo op zijn rug naar Roncesvalles loopt. Daarna ga ik de stad in. Zo jammer dat het maandag is. Dan is alles redelijk uitgestorven. Maar goed, de kerk is altijd open en deze is zeer de moeite waard hier. Prachtig beschilderd vanbinnen. En net als ik er ben, komen de nonnen binnen en beginnen een dienst. In het begin wordt er veel gezongen en dat klinkt werkelijk prachtig. Ik zit niet de hele dienst uit, maar geniet er wel een kwartiertje van. Daarna is het klooster helaas dicht, dus ik had het eigenlijk andersom moeten doen. Maar goed, dan ga ik morgenvroeg naar het klooster en dan had ik het zingen van de nonnen gemist. In de supermarkt haal ik nog wat te eten voor die avond en dan ga ik op de camping mijn prakje maken (salade met brood). Ik klets nog met een Fransman die een rondje vanuit Bordeaux fietst en ga op tijd slapen. Het regent vanaf een uur of 21.30 u en dan is er ook niet veel anders te doen.

Dinsdag had ik dus een behoorlijk natte tent in te pakken. Gelukkig was het wel droog. Maar het zag er somber uit en dat klopte ook met de voorspellingen. Eerst bezoek ik het klooster. Dat is vooral heel bijzonder om de prachtige kapitelen. Elke kapiteel is anders en ze zijn bijna allemaal voorzien van een (bijbelse) voorstelling en nog in aardig goede staat. De eerste 10 km volgt de route vandaag het jaagpad naast het kanaal. Leuk, dat is de route die ook de wandelaars lopen. Ik moet dus veel aan mijn moeder en Piet denken die hier ook hebben gelopen. Ik haal veel wandelaars in, het is een druk pelgrimspad. En dan haal ik ook nog de Fransman in. De weg blijft vlak tot de brug over de Garonne net voor Auvillar. Omdat Auvillar op een heuvel ligt, is het dan wel even een klim naar het dorp. Maar wat een leuk dorpje zeg. Prachtig pleintje met mooi opgeknapte oude huizen en een overdekte markt in het midden. Ik loop een rondje en ga ook nog naar het uitzichtpunt. Ik maak een foto van de Garonne en je kunt goed zien dat het slecht weer is, de horizon verdwijnt in de nevel. En ik heb de hele kerncentrale niet gezien waar iedereen het telkens over heeft als horizonvervuiler. Als ik Auvillar uit fiets, gaat het regenen. Langzaam gaat het steeds harder regenen. Echt hard regenen! Bah! In de afdalingen zie ik geen hand voor ogen, dus ik ga remmend naar beneden. Jammer... Ik kan nergens schuilen en ben snel doorweekt voor mijn gevoel. Ook gelijk geleerd dat ik de volgende keer mijn capuchon wel op moet doen. Maar dat is best lastig met een helm. In St Antoine kan ik eindelijk even schuilen onder de oude stadspoort. Daar staat ook een pelgrim in oude pelgrimskledij zoals ze in de 15e eeuw droegen. Met een mand op zijn rug. Hij gaat naar de gite en ik besluit daar ook te gaan kijken. Het ziet er niet naar uit dat het snel droog wordt. Ik blijf uiteindelijk ook de gite. Langzaam druppelen meer wandelaars binnen, hoewel er ook zijn die toch doorlopen. De regen wordt wel even minder, maar wordt daarna toch weer erger. Geen lol om in te fietsen. Het voelt een beetje als verwennerij om na 30 km al te stoppen. Maar ik weet dat ik wel een doorzetter kan zijn als het moet en besluit er nu gewoon eens aan toe te geven. Ik breng de middag vooral door met Geneviève, een Bretonse van 63 die ongeveer 1.45 m is, denk ik. Leuk mens. We kletsen veel en lopen voor het eten een rondje door het dorpje. Heel schattig, maar ook heel klein. Het bezit wel een restaurant en via de gite kan je daar reserveren. We eten met 15 pelgrims aan een grote tafel en hebben veel lol. Het zijn vooral Franstaligen (Fransen, Zwitsers, een Belg). Dus tegen 21.30 u ben ik doodmoe van de hele avond Frans praten en alles proberen te volgen. Haak af en toe wel af hoor. Ik weet ook niet zoveel over DSK. Moet er eerst achter komen dat dat Dominic Strauss-Kahn is. Nou had ik toevallig iets gehoord over een schandaal, maar ik ken de hele politieke situatie van Frankrijk te slecht om er een mening over te hebben wie zijn opvolger of de volgende Franse president moet worden. Gelukkig gaat het meestal over simpele zaken. In de gite heb ik het geluk dat ik met 4 andere dames op de kamer slaap die allemaal heel rustig zijn en die allemaal om een uur of 7 op willen staan. Dat komt goed uit!

De volgende ochtend om 7 uur zijn er al pelgrims vertrokken en staan er ook een aantal op het punt te gaan. Dus ik heb het goed getroffen met mijn kamergenoten. Onderweg kom ik nog steeds met regelmaat pelgrims tegen. Soms loopt het pad naast de weg, soms een heel eind verder. Zo kom ik nog een aantal bekenden tegen van de gite van vannacht en een heleboel onbekende pelgrims. Wat een drukke route zeg! Wel erg leuk om even ondergedompeld te zijn in die sfeer. Hoewel ik me ook een beetje een buitenbeentje voelde als fietser. Maar als ik eenmaal op de fiets zit, ben ik toch erg blij met die keuze. Vandaag is het flink klimmen naar Flamarens en later naar Miradoux. Het weer is nog niet denderend, maar het blijft een hele tijd droog. In Lectoure neem ik even een pauze en koop ik een Frans tijdschrift, want ik heb mijn boek gisteren in de gite helemaal uitgelezen en zo gaat mijn volgende boek niet gelijk uit. Net als ik wil vertrekken uit Lectoure, begint het te regenen. Zal ik nog wat langer blijven of toch maar gaan fietsen? Tja, ik ga toch maar fietsen. Ik neem afscheid van het pelgrimspad vanuit Le Puy en ga naar het zuiden, richting het pelgrimspad vanuit Arles. Het regent niet heel hard en niet heel lang. Nu het wat minder regent, kan ik erg genieten van de lappendeken die de verschillende akkers met verschillende gewassen vormen. In Terraube pak ik een extra klimmetje en fiets omhoog richting de kerk. Dat blijkt een goed idee, want ik kan daar op een overdekt pleintje op een bankje rustig mijn lunch opeten. Ik krijg gezelschap van een hond die hoopt op een hapje. Na Terraube begint het weer te regenen. En dan regent het de hele middag af en aan. Dus regenpak aan, nee toch maar uit en weer aan enz. Om gek van te worden. Je zweet je rot in zo'n pak, dus echt droger word ik er niet op. De heuvels blijven ook komen en gaan (nou ja, ik kom en ga natuurlijk eigenlijk) en ze zijn niet hoog, maar vaak wel aardig steil. Omdat het blijft regenen, wil ik liever niet kamperen. In Castera-Verduzan zijn alle chambres d'hote niet beschikbaar, dus dan toch maar naar het dure hotel des Thermes. Ach, het kan wel een keer. Ik installeer me na een wandeling met mijn eten en een kan thee op bed en kom er eigenlijk niet echt meer af. Mijn ogen vallen vroeg dicht en ik geef er lekker aan toe.

Over 5 minuten gaan ze sluiten, dus ik moet afronden. Vandaag weer beter weer en sta nu op de camping in Maubourguet. Morgen ga ik naar Lourdes en neem daar een rustdag. Hopelijk kan ik daar ergens internetten, dan maak ik weer een update en kan ik hopelijk ook wat foto's plaatsen. Maar ja, je weet het hier nooit, dus wees niet teleurgesteld als het nog een paar dagen duurt.

Jiska, ik ben uiterlijk woensdag in Jaca, dus dat gaat niet lukken voor de poste restante. Misschien is Leon een alternatief? Ik weet niet precies wanneer ik daar ben, maar ik doe er denk ik min een week over vanuit Jaca. Ronald, ja, ik heb de zwarte madonna gezien.

  • 09 Juni 2011 - 18:23

    Mama:

    heb net een heel stuk getypt als reactie, wil een mooie Spaanse nje typen en weg tekst! Balen. Toch de allerbeste wensen voor je. Je snapt wel dat de herinneringen naar voben ( ik word nog dyslectischop mijn oude dag!) :) borrelen.In Fllamarens hoorden we dat Raul onderweg was. En ik zie Auvillar weer zo voor me, voel het ook inmijn achilleshiel trouwens, want gite was onder en alles verder boven. Nou lieve dochter, wij wensen je weer alle goeds, weinig wind tegen, een lekker niet te heet zonnetje en hellingen die niet al te gemeen zijn. Ben erg benieuwd naar de Somport pas. GRoet Jaca en San Juan de la Pena, ( ik kijk nu wel uit!!!:) Heel veel liefs, mama, groeten van Piet

  • 09 Juni 2011 - 18:53

    Saskia:

    Jeetje, wat ga jij hard! Nu al weer in Lourdes... Geniet ervan, ik geniet van je geweldige verslagen!
    groet uit Voorburg!

  • 09 Juni 2011 - 20:09

    Marlies:

    Hey die Martien, bikkel ben je zeg, die regen op de fiets lijkt me soms wel afzien!
    Leuk om je verhalen te lezen, ga nu je foto's bekijken! Kom goed op krachten in Lourdes ;-)!
    Groetjes!

  • 09 Juni 2011 - 21:25

    Aletta:

    Hey Martien!
    Wat een fantastische fietsreis maak je er van! Leuk om elke keer je belevenissen te lezen. Geniet en nog heel veel plezier!
    Groetjes!

  • 09 Juni 2011 - 21:54

    Frank EBC:

    Hi Martien, jij druk aan het fietsen, wij druk tv kijken naar alpe d'huzes waar tig duizend fietsers 6 maal tegenop gefietst zijn voor goed doel. Je bent dus niet alleen aan het bikkelen, troost! Heb je een tijdje niet meer gevolgd, maar je klinkt nog steeds positief en opgewekt ondanks je al een mega-eind gefietst hebt. Bij PNL onlangs geslaagde sportdag gehad, en nu op naar de cijferverklaring morgen. Lopen achter op budget :-( en denk dat ik ook maar gauw de fiets pak om heel hard weg te crossen :-) Next week Scotland op de motor. Bij terugkomst zal ik je de verhalen vertellen, en ligt misschien jouw volgende uitdaging. Zet hem op toppertje, en drink een glaasje in Lourdes op onze gezondheid! X

  • 10 Juni 2011 - 06:37

    Anneke De Bruijn:

    Beste Martien, leuk verslag, ik ga het in de gaten houden! goede reis!!!
    hartelijke groet,
    Anneke

  • 10 Juni 2011 - 08:15

    Irene:

    He Martien! Houd vol en geniet ervan. Wat een belevenis. Hier in Berlijn alles zijn gangetje. Nog even volhouden vandaag en dan een dagje langer weekend. We gaan onze nieuwe tent uitproberen in Oberuckersee. Daar wat wandelen en kanoen.

    Groetjes, Irene

  • 10 Juni 2011 - 10:02

    Mama:

    Vergat je nog te melden, dat mijn neef Peter Mooij de Alpe d'Huzes ging fietsen met vrouw en dochter. Gisteren zapten we even langs een TV programma daarover en daar zag ik hem! Nou ga iknog gauw even op demaintv kijken of jij er al op staat. Liefs en alles wat maar wenselijk is.

  • 10 Juni 2011 - 10:08

    Mama:

    Zie nog steeds geen foto's of video, wel een berichtje over de pelgrimsweg naar Rocamadour.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Maubourguet

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 69051

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: