Langs de Rijn - Reisverslag uit Bruchsal, Duitsland van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Langs de Rijn - Reisverslag uit Bruchsal, Duitsland van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Langs de Rijn

Blijf op de hoogte en volg Martien

30 Mei 2014 | Duitsland, Bruchsal

Op het terras in Remagen checkt Hans nog even het weer. Hij ziet dat er regen aankomt. En snel ook. Mijn was hangt buiten, dus we blijven niet lang hangen op het terras. Om tien uur gaat het regenen en het regent gestaag door tot half acht de volgende morgen. Maar ik lig lekker in de tent (nou ja, moet wel 2 keer naar de wc natuurlijk).

27 mei 2014 Remagen - Bacharach 101 km (553 km)
Ik ontbijt in mijn tent en pak mijn spullen in. Ondertussen lijkt het echt droog te worden. Ik pak mijn zeiknatte tent in en vertrek. Het ziet er somber uit, maar de regenjas kan nog even uit blijven. Later doe ik hem toch maar aan. En hij gaat de hele tijd aan en dan weer uit. Het is miezerig, maar het regent niet echt hard. Bad Breisig lijkt me een aardig plaatsje, maar het is uitgestorven. Op Hans na die zit te ontbijten op een bankje. Een stuk verder volgt een minder mooi deel van de route. In Andernach fiets ik een rondje door het centrum, maar ook hier leeft het nog niet erg. Ik doe wat boodschapjes bij de DM (amaranth repen en gedroogd fruit, mooi spul hebben ze hier), de slager en de Lidl. Op het eerste bankje neem ik een pauze. Het is elf uur en waarempel droog! Volgende grote plaats is Koblenz, dus ik mag de tweede brief van Simone alweer openmaken (had het raadsel door en bedankt voor het compliment, ik hoop binnenkort wat meer tijd te hebben en wat foto's te kunnen plaatsen). Helaas gaat het nog even flink regenen voordat ik in Koblenz ben. In Koblenz hang ik het regenpak te drogen terwijl ik zelf ook opdroog en opwarm met een kom soep en thee. Hans fietst voorbij en ziet mijn fiets, dus hij komt ook even een kop soep eten. We besluiten dan om 12 km verder te fietsen. Het wordt wel een lange etappe, maar het is een leuke plaats en dan hoeven we morgen minder ver. Na Koblenz blijft het droog. Ik passeer leuke plaatsjes, maar kan onmogelijk elk dorp ingaan. Onderweg geniet ik van de burchten die je hoog boven je ziet liggen en de dorpjes aan beide zijden van de Rijn. Ook valt het me op dat ik sommige vrachtschepen en passagiersschepen telkens weer tegenkom. Ze zullen mij wel helemaal niet in de gaten hebben. In Boppard bezoek ik 2 kerken en steek een kaarsje op voor Jasper. Bij St Goar spot ik de Loreley heel klein aan de andere kant van de Rijn. Aan "mijn" kant is wel een heel bijzondere koekoeksklokkenwinkel. Dan is het nog 12 km en die vallen me wel wat zwaarder. Al met al is het vandaag echter prima gegaan. Net als ik klaar ben om het dorp in te gaan, komt Hans er ook aan. We lopen samen een rondje door het dorp en bestuderen de vakwerkhuizen. We maken een praatje met twee mannen die ook onderweg zijn naar Rome. Ik had ze al vaak gezien vandaag en over ze gehoord van een stel uit Hilversum dat ik al 3 dagen tegenkom. We eten uiteindelijk op de camping. Met wifi. Als we ons eten al op hebben, kom ik er via Facebook achter dat Hans vandaag jarig is! Van harte!

28 mei 2014 Bacharach - Leeheim 77 km (630 km)

Lekker geslapen, maar ik heb me een wallen onder mijn ogen. Ach, die trekken wel weer weg. Hans is weer eerder op pad dan ik. Maar ik heb dan wel ontbeten. Iets over half negen zit ik op de fiets. Ik vind de burchten allemaal net iets te hoog liggen en heb geen zin in een klim, dus ik fiets rustig door naar Bingen. Daar loop ik wel naar Burg Klopp en beklim ook de toren nog. Poe, alsof mijn benen niet genoeg te verduren hebben. Ik zie het maar als Alpentraining. Het uitzicht is wel prachtig. Ik overweeg nog een museumbezoek, maar ik heb hoofdpijn en niet zo'n zin in een museum. Dus stap ik weer op de fiets. Richting Ingelheim besluit ik om de fietsbordjes te volgen en niet de beschreven route. Het leidt door een prachtig natuurgebied (Fulder Aue - Ilmer Aue) met kleinschalige akkers. Veel soorten graan, vermoedelijk ook spelt, maar ik weet niet hoe het eruit ziet. En ik pik door het net heen een paar kersen van de boom. Jammie! De hoofdpijn zakt maar langzaam en ik neem een uitgebreide pauze op een bankje. In Ingelheim doe ik boodschapjes. Ik kan bij de supermarkt een heerlijke salade helemaal zelf samenstellen in een bakje. Een paar kilometer verder is een mooie picknicktafel. Er zit al een stel uit Boxtel maar ik pas er nog wel bij. Zij gaan ook naar Rome en de kans is groot dat ik ze vaker tegen ga komen. Later komt ook Hans erbij. We fietsen grotendeels samen naar Nierstein. Er zitten weer een aantal klimmetjes in de route. We fietsen nu door Rheinhessen, een wijngebied, dus zien veel druiven, maar ook nog steeds veel graan. In Nierstein eten we een ijsje, ik trakteer Hans nog voor zijn verjaardag. Dit is het eindpunt van deze etappe. Maar de camping ligt 6 km verderop aan de andere kant van de Rijn. We fietsen er op de aanwijzingen van het boekje heen. Het is enorm rustig hier. Gelukkig doet de Platzwart uiteindelijk open, nadat we twee keer op een grote, rode knop hebben gedrukt. Want dat schijnt niet altijd goed te gaan en dan hadden we terug moeten fietsen en een kamer moeten zoeken. Het was de hele dag bewolkt, maar droog, maar nu breekt de zon door. We koken en eten in de zon. Daarna eten we in de laatste stralen nog wat kersen van Hans en drinken we een likeurtje dat ik al in Arcen had gekocht. Miniflesjes hoor. Inmiddels zit de eerste week erop. De billen beginnen te wennen en de spieren ook. Het gaat al veel beter dan de eerste dagen. Het weer valt niet tegen. Ik zou wel wat meer zon willen (maar ik ben dan ook echt een zonaanbidder), maar we hebben maar weinig regen gehad. Op naar week twee!

29 mei 2014 Leeheim - Altrip 85 km (715 km)

Om half negen zit ik weer op de fiets. Hans is dan al even weg. Ik heb pech met de veerpont, dus het duurt even voordat ik weer op de route ben. Het fietsen gaat echter lekker snel vanmorgen. Ik heb zin in yoghurt, dus ben blij als ik een Lidl tegenkom (inmiddels onze favoriete supermarkt). Totdat blijkt dat hij dicht is en ik me eindelijk realiseer dat het Hemelvaart is. Oeps. Gelukkig heb ik niet echt iets nodig. Heb gewoon lekkere trek. Maar in principe red ik het met alles wel tot morgen. Tussen de wijndruiven door fiets ik door naar Osthofen. Hier wijst een vrouw me de weg naar een bakker die nog open is en ik trakteer mezelf op een heerlijk spijsbroodje. Na ruim 30 km is het weleens tijd voor een pauze en die is zo nog lekkerder. In Hernsheim loop ik een rondje door de kasteeltuin met Hans, maar fiets wat eerder door naar Worms. Daar mag ik de Dom nog niet in, dus ik ga eerst naar het Heiliger Sand, de Joodse begraafplaats. Het is een hele oude begraafplaats en er liggen een aantal belangrijke rabbi's begraven wiens werk nog steeds wordt bestudeerd. Op die graven liggen dan heel veel briefjes met stenen erop. De graven liggen prachtig tussen de bomen. Daarna is de mis afgelopen en mag ik de kerk in. Ze zijn scheutig geweest met de wierook en ik begin er gelijk van te hoesten. Dit keer heb ik een kaarsje opgestoken voor mama. Hoop dat het jullie in Spanje veel geluk brengt. Ik loop met Hans een rondje door de kerk, maar ga daarna alleen op pad, terwijl hij naar de begraafplaats gaat. Buiten kom ik Bert en Corry uit Hilversum weer tegen. Dat hadden we echt niet meer verwacht. We wisselen nu maar eens namen uit, maar nemen dan weer afscheid. Grappig detail: ze hebben een zoon die Jasper heet en een dochter Martine. Voor Ludwigshafen kom ik ze toch nog een keer tegen. Ik heb keurig een omleiding gevolgd (en 4,5 km omgefietst) en zij niet, dus hebben ze me weer ingehaald. Ik fiets een heel stuk met ze mee en dan nemen we echt afscheid. Zij gaan naar Mannheim en nemen de trein naar Basel om van daaruit naar Venetië te fietsen. Ik fiets door naar Altrip via een groene route om Ludwigshafen heen. De camping is niet denderend en erg luidruchtig. Hopelijk vannacht niet. De douche is ieniemienie. Maar wel warm. Daar heb ik dan wel 1,50 voor betaald. Als Hans ook zijn tent op heeft gezet, gaan we bij de lokale biergarten annex manege een hapje eten. Vanwege Hemelvaart is het al vanaf 10 uur vanochtend Bayerisches Biergarten Fest met DJ Mike. Het is allemaal erg grappig. Duitse schlagers afgewisseld met soul. En een simpele, voedzame hap. Daarna nemen we op de camping een kijkje bij een kampvuur. We worden gelijk uitgenodigd om erbij te komen en krijgen rosé als blijkt dat we geen bier willen. Ze hebben al de hele dag gedronken ( Duitse Hemelvaarttraditie), maar er valt nog een normaal gesprek mee te voeren. En ze hebben humor. We vermaken ons wel. Maar om 23 uur houden we het voor gezien. Onder groot protest gaan we naar onze tenten en naar bed.

30 mei 2014 Altrip - Bruchsal 64 km (779 km)

Vandaag een kortere etappe voor de boeg. Hoewel hij altijd wat langer wordt door een ommetje in de stadjes en doordat de campings altijd wat van de route liggen. Vandaag fietsen Hans en ik samen naar Speyer. We maken een kleine detour als we in Altrip onze favoriete supermarkt Lidl zien liggen. De bosbessen en aardbeiden zijn hier zo goedkoop. En ze hebben lekkere verse broodjes. Voor de deur eten we de eerste aardbeien op. Als we in de buurt van Speyer komen zien we de Dom al liggen, hij steekt overal bovenuit. We nemen het hele pakket: Kaisersaal, uitzichttoren, crypte en voor € 0,50 dan ook maar de audioguide erbij. Het uitzicht is fantastisch! Daar moet je dan wel flink wat trappen voor lopen, maar dat is de moeite waard. Hans kijkt wat rustiger rond dan ik, dus ik ga daarna mijn eigen weg. Ik maak een mooie wandeling door de Altstadt. Daar ligt een klooster waar Edith Stein heeft gewoond een tijdje. De kerken die ik wil bezoeken zijn helaas dicht. Bij de Dreifaltigkeit kun je wel door glazen deuren naar binnen kijken. Erg jammer dat ik daar niet in kan, heel mooi! Maar ik heb dan al een uur of twee in Speyer doorgebracht en om nou nog anderhalf uur te wachten tot het opengaat, duurt me te lang. Het begint wel weer te kriebelen, ik wil weer verder fietsen. De fiets van Hans staat er ook nog, maar hij is in geen velden of wegen te bekennen. Dus ik fiets alleen verder. Bij een begraafplaats vul ik mijn bidon bij. Daarna fiets ik tussen akkers en hele grote stukken mooi gazon door. Heel apart. Hier zit een bedrijf die graszoden produceert. Een stukje verder zijn ze er mooie rolletjes van aan het maken. Aan een picknicktafel bij eeen speeltuin aak ik bouillon, thee en een broodje klaar. Ik heb inmiddels de gewoonte om dan ook alvast aan mijn verslag van die dag te beginnen. Vandaag mag ik ook weer een briefje van Simone openmaken, want Heidelberg staat op de fietswegwijzers. Zo gezellig! De zon wil maar niet doorbreken. Vandaag heb ik voor het eerst sinds dagen mijn trainingsbroek weer eens aangedaan. Er staat ook meer wind. Helaas tegen en dus een beetje fris. Direct na de lunch kom ik langs een aardbeienveld waar druk geoogst wordt. De rest van de middag fiets ik grotendeels op lange, kaarsrechte wegen door een bos. Ik zie prachtige vogels (maar weet helaas niet wat), maar het wordt op een gegeven moment wel een beetje saai. In Bruchsal fiets ik zo het slotpark in. Het slot is een beetje kitscherig. Ik maak foto's met de zelfontspanner. Om vijf uur ben ik op de camping. Ze hebben hier wifi in het restaurant, dus ik vermaak me hier vanavond wel. Morgen is het definitief afgelopen met de vlakke etappes. We hebben morgen zo'n 70 km voor de boeg met 670 m klimmen. De route volgt nu niet meer de Rijn.

Foto' plaatsen lukt helaas niet, dan moet ik eerst de foto's van Santiago verwijderen en dat is zo'n gedoe. Moet nog even bedenken of ik een handig alternatief weet.

  • 30 Mei 2014 - 19:53

    Jasper Deijsselberg:

    Wat leuk om te lezen weer. Fijn dat het zo voorspoedig gaat. Hoop dat je dit ook op de steilere stukken zo volhoudt.
    Veel liefs en succes van ons
    Liefs Jasper

  • 30 Mei 2014 - 20:40

    Cora:

    Heerlijk om je verhalen te lezen , viel,spass!

  • 30 Mei 2014 - 23:08

    Simone:

    Ha Martien, wat een mooi verslag weer! Lijkt me echt heerlijk om zo vrij op reis te zijn. Morgen zonnig weer op komst!
    Liefs, Simone

  • 01 Juni 2014 - 11:41

    Mama:

    Nou, het ziet er weer mooi uit. Zo'n tocht waarbij je verder trekt en ingaat op wat je aanspreekt is toch wel heel heerlijk! Geeft me beetje heimwee gevoel. Fijn dat jij er ook zo van kan genieten. Hoop dat je nog veel meer moois zult tegenkomen. Je bent nu in een ritme, lijkt me. Over hier via mails en apps. Liefs, mama

    Sterkte met de Alpen en andere hoge rakkers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 68957

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: