De kop is eraf! - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu De kop is eraf! - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!

Blijf op de hoogte en volg Martien

26 Mei 2014 | Duitsland, Remagen

22 mei 2014 Leiderdorp - Buren 91 km

Ik ben lekker op tijd wakker en ga eerst stemmen. Dan kan ik rustig ontbijten terwijl ik op collega Frank wacht. Hij fietst het eerste stukje mee. Om 8:45 zwaait de buurvrouw ons uit. We fietsen eerst nog het bekende stuk langs de Rijn naar Koudekerk, maar dan is het al snel allemaal nieuw voor me. In Alphen drinken we wat en als we Alphen uitfietsen neem ik afscheid van Frank, want hij moet nog werken. Er volgt een prachtig stuk naar Woerden. Daar drink ik thee bij Liesbeth op haar werk en fiets dan verder. Het is heerlijk fietsweer en de route is prachtig. Langs de Lek kom ik nog een stukje bekend terrein tegen, want daar heb ik laatst nog gewandeld met mijn moeder. Na een rondje om de kerk in Buren, schattig plaatsje trouwens, zet ik mijn tent op op het Natuurkampeerterrein tussen de pruimenbomen. Helaas nog niet rijp. Een uurtje of anderhalf later arriveren ook Hans en Ruth op de camping. We eten samen aan de picknicktafel die we voor het gemak geconfisqueerd hebben. Ieder heeft wat meegenomen en het smaakt heerlijk!

23 mei 2014 Buren - Afferden 100 km (191 km)

We zijn allemaal op tijd wakker en ontbijten uitgebreid. Om 9:15 stappen we op de fiets richting de Waal. Die steken we bij Tiel over en dan bij Druten weer. Daarna drinken we samen waf op een terrasje en laten Ruth daar achter. Zij fietst niet de hele etappe mee. In Nijmegen lopen Hans en ik een rondje voordat we verder fietsen. Een regelmatige pauze is geen overbodige luxe voor de billen die toch een beetje schuren hier en daar. Het volgende stuk gaat door de Ooijpolder. Weer zo'n prachtig stukje Nederland. Daarna twee keer een stukje door Duitsland. In Gennep slaan we wat eten in. Pas om 18:30 komen we aan op de camping van Staatsbosbeheer in nationaal park de Maasduinen. Alsmaar verschuivend koken en eten we in de zon die nog net over of tussen de bomen door komt. Met op de voorgrond wat konijnen die het campinggras erg lekker vinden. Daarna schuiven we aan bij het kampvuur dat een vader met twee zoontjes heeft aangemaakt. Heerlijk, maar je voelt daarna wel extra dat het inmiddels flink is afgekoeld. Gelukkig heb ik het niet meer koud nadat ik me in de tent heb omgekleed. Daar warm je wel weer van op.

24 mei Afferden - Beegden 81 km (272 km)

Als ik de tent uit kom, zit Hans al lekker te lezen. Ik zet water op en pak al zoveel mogelijk in. Dan ontbijten we op een droog stukje. Het gras is erg nat van de dauw namelijk. Het regent zelfs nog heel even, maar veel stelt het niet voor. De tent is vooral nat van dauw/condens als ik hem inpak. Om 8:45 zijn we op pad. Het is heel wisselvallig weer en het koelt af als de zon achter een wolk verdwijnt. Ook fietsen we veel door de bossen. En langs allerlei gewassen. Mais, aardappelen, wortels, erwten, rabarber, suikerbiet, rozen, hosta en andere vaste planten die ik niet herken. We steken twee keer met een pontje de Maas over en komen dan in Arcen. Hans wil even rustig bij de kasteeltuinen kijken en ik niet zo nodig. Ik fiets dus alleen door. We zien elkaar in elk geval morgenavond op de camping bij de Echtzer badesee. Ik slaap namelijk bij Simone vanavond. Ik stop alweer snel bij een watermolen waar tegenwoordig graanbranderij de IJsvogel in zit. Daar neem ik even een kijkje en koop twee miniflesjes likeur. Voor later een keer, want daar fiets ik niet zo goed op. Daarna fiets ik door een fruitgebied naar Venlo. Heerlijke kersen gekocht. Altijd zo leuk groente en fruit kopen langs de kant van de weg. In Venlo even een rondje gelopen. Ik vond het centrum veel leuker dan verwacht. Wel heel raar dat alles in het Duits wordt aangeprezen en dat je meer Duitse dan Nederlandse auto's ziet. Na Venlo een pittig stukje met tegenwind naar Roermond. Maar wel heel mooi. Het laatste stuk naar Beegden was wat langer dan ik verwacht had, maar ik was toch lekker op tijd bij Simone. Daar nog heerlijk in het zonnetje gezeten en Chantal kwam nog langs, dus was een hele gezellige avond.

25 mei Beegden - Echtz 85 km (357 km)

Heerlijk geslapen. Kreeg nog een bundeltje brieven mee waarop staat wanneer ik ze open mag maken. De eerste al zodra ik in Duitsland ben, dus dat is vandaag! Zo leuk! Ik kreeg ook nog wat sudocrème voor de zere billen en een potje zelfgemaakte kweeperengelei mee. Jammie! Wel zonde dat ik het potje niet voor Simone kan bewaren, want het is zo mooi. Iets over negen uur zit ik op de fiets en zwaait de hele familie me uit. Ik fiets weer over de Maasbrug, maar nu aan de andere kant. In Herten pak ik de route weer op. De route volgt vandaag de rivier de Roer en de Rur Ufer Radweg. Een prachtige, landelijke route die grotendeels over gravelpaadjes gaat. In St. Odiliënberg kom ik Hans alweer tegen. Hij fietst alvast door en ik pauzeer even. Ik haal hem later wel weer in, want ik fiets sneller. Om 11 uur ga ik de grens over. Er staat waarempel een echte slagboom. De route gaat langs alle dorpjes en we laten ze ook lekker links liggen (en soms rechts). In Jūlich fietsen we achter een schaapskudde aan. De schapen gaan keurig opzij voor me. Bij Jūlich wil Hans graag de bruinkoolmijnen bekijken en hij maakt een extra ommetje. Ik fiets door naar de camping. De camping is heel apart. Ze hebben een terrein voor seizoensgasten met caravans. Maar trekkers mogen hun tentje opzetten op de ligweide voor badgasten. Dus zet ik mijn tent op achter de badgasten in bikini. Ik ben de eerste en kan nog lekker van de zon genieten. Hans sms-t even voor zeven uur dat hij nog een kilometer of 20 moet. De eigenaar is ondertussen al komen vragen of hij nog wel komt. Om kwart over acht komt hij, hij kan nog net wat te eten krijgen. Ik heb ondertussen al heerlijk gegeten op het terras. In mijn donsjas geniet ik van de ondergaande zon op het meer. Nog geen spijt van die aankoop en de beslissing om hem mee te nemen. Nog elke avond van genoten.

26 mei 2014 Echtz - Remagen 92 km (449 km)

De etappe van vandaag begint weer langs de Roer. De vertrouwde onverharde paadjes. Maar niet voor lang. Al snel gaan we de Zūlpicher Borde op. Een landbouwgebied tussen de Roer en de Rijn. De route gaat vooral over smalle landbouweggetjes. Opeens geen schapen en koeien meer, maar wel allerlei gewassen. Vooral graan. In Zūlpich loop ik een rondje. Een leuk plaatsje, zeker vergeleken met de rest. Wel een paar mooie kasteeltjes onderweg. En het landschap was ook mooi. Vandaag de eerste klimmetjes. Poe, blij dat ik nog even tijd heb voordat we bij de Alpen zijn. Nog niet in vorm hoor. Maar de beloning was een heerlijke afdaling naar de Rijn. En toen was het nog maar een paar kilometer naar de camping in Remagen. Vanmorgen regende het een uurtje wat, maar daarna was het droog en af en toe zelfs zonnig. Het blijft wisselvallig, maar tot nu toe mag ik niet klagen. Als Hans ook op de camping is, gaan we naar het centrum en eten daar op een terras aan de Rijn. En daar hebben ze wifi! Tijd om het thuisfront weer even wat te laten horen.

Tot de volgende keer!

  • 26 Mei 2014 - 23:32

    Cors:

    heel leuk om je belevenissen te volgen. Succes

  • 27 Mei 2014 - 14:27

    Mama:

    Hoi Mieps, goed te lezen hoe het gaat. veel moois al gezien. Fijn! Schrijf zo email over ons. Toch goed gezien bij het fort waar we gegeten hebben! Wat is de wereld vaak mooi als je er zo doorheen fietst! (of loopt). Nog veel goeds, en liefs van je mama

  • 27 Mei 2014 - 16:03

    Liesbeth:

    Wat een mooi verslag weer!

  • 27 Mei 2014 - 19:24

    Simone:

    Ha, Martien, wat fijn om te kunnen lezen waar je bent en wat je meemaakt. Toch wel goede keuze om op tijd op de camping te willen zijn! Vandaag (dinsdag 27ste) was het toch wel erg vervelend weer! Hier heeft het de h-e-l-e dag geregend. Vreselijk. Ben bang dat jij daar ook een deel van hebt meegekregen. Hopelijk morgen beter! :-)

  • 28 Mei 2014 - 10:05

    Mariska:

    Hey Martien,

    Wat leuk dat je weer aan een nieuw aventuur bent begonnen!
    Heel veel plezier de komende weken.

    Groeten Mariska

  • 28 Mei 2014 - 10:19

    Michele:

    Oooh wat heerlijk allemaal Martien. wat een spannend en inspirerend avontuur. Ik hou je bij, liefs michele ik wens je veel mooie momenten en inspiratie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 69032

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: