Internetten in de supermarkt - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Internetten in de supermarkt - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Internetten in de supermarkt

Door: martiendeijsselberg

Blijf op de hoogte en volg Martien

30 Mei 2011 | Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Zit ik hier in een klein dorp te internetten midden in de supermarkt annex tijdschriftenzaak en annex internetcafé dus. Apart. Maar het is hoog tijd om even bij te schrijven, anders wordt het zoveel in een keer Ik ga het vanzelf korter houden, dat wel. In Nevers, want daar was ik gebleven, heb ik nog een hele gezellige avond gehad met een stel uit Boskoop. Zij nemen een pakketje met wat kleding en mijn eerste routeboekje e.d. mee naar huis voor me. Dan haal ik het daar over 2 maanden weer op (Ronald, geen bekenden van je).

De 26e ben ik verder gefietst naar Charenton. Eigenlijk was het de bedoeling om iets verder te fietsen, maar ik had niet zo'n goede dag. Ik was al een paar dagen aardig verkouden en voelde me eigenlijk wat koortsig. Bovendien had ik enorme tegenwind, dus dat was flink doortrappen. Toch nog meer dan 60 km gefietst. Het was die dag ook een stuk frisser, het begon met zon, maar al tijdens het inpakken vielen er een paar druppels. Uiteindelijk bleefhet droog, maar er kwam steeds meer bewolking en meer wind. Daarom heb ik mezelf 's middags ook getrakteerd op een lunch in een café. Er zaten alleen mannen, type werklui, dus het zal wel een menu d'ouvrier zijn geweest. Stevige kost in elk geval: tomaat met surimi en mayo, daarna varkensvlees met witte bonen (niet in tomatensaus) en toen een heerlijke crème caramel. Het was overigens wel een mooie tocht. Onderweg moest ik bijv bij le Guétin over een prachtig aquaduct. Het kanaal lateraal aan de Loire kruist daar de Allier en de boten gaan in 2 stappen bijna 10 meter omhoog om door het aquaduct te kunnen. En daar fiets je dan pal naast. Gelukkig zit er een hek tussen het fietspad en het water. Niet lang daarna fiets ik door het mooiste dorpje van Frankrijk, Apremont sur Allier. Echt heel pittoresk. Maar na die stevige lunch kak ik echt helemaal in. Ik zou het liefst een dutje willen doen, maar het is te koud om buiten in het gras te gaan liggen. Ik besluit om een nachtje niet te gaan kamperen en neem, heel luxe, een chambre d'hote. Bij hele aardige mensen vind ik onderdak. Ik neem een bad en val prompt in slaap in bad. Enigszins opgevouwen in een typisch Frans bad, slaap ik toch prima een half uurtje. Daarna kletsen we gezellig wat en als zij zo'n beetje gaan eten, eet ik een boterham. Ik mocht meeeten, maar ik had na die lunch niet zoveel trek. Ik ga lekker vroeg naar bed, dan kan ik er de volgende dag hopelijk weer tegenaan.

De volgende ochtend krijg ik een heerlijk ontbijt met verse eieren (van eigen kippen), croissantje, brood, kaas, jam, sap, thee, etc. En ik krijg ook nog een flink stuk brood met kaas mee voor onderweg. Het regent als ik wil vertrekken. Dus regenkleding aan, waterdichte sokken aan en dan ga ik toch maar. Al snel zie ik in de verte Wim weer fietsen. We fietsen samen naar St Amand Montrond, maar dan maak ik een ommetje naar een mooie abdij, Noirlac, en hij niet. Net voordat ik bij de abdij ben, gaat het heel hard regenen. Dus ik kom doorweekt aan. Ik hang mijn regenkleding te drogen en bezoek op mijn gemakje de abdij. Het is een voorbeeld van de Cistercienzer bouwstijl. Heel hoog en licht. En boven hebben ze in een aantal monnikkenslaapzalen ook een lichtvoorstelling van een modern kunstenaar. Heel apart. Het is al 12.20 u als ik verder fiets en dan ben ik dus nog niet veel opgeschoten. Op het viaduct boven de A71 drink ik even wat en eet een mueslireep en dan komt Wim er weer aangefietst. Wat hij nou de hele ochtend gedaan heeft? We fietsen verder, maar ik verlies hem snel uit het oog, want hij gaat harder bergop met zijn trapondersteuning. Vervolgens rijdt hij verkeerd en ik zie hem pas later weer. In de middag droogt het op, maar het is nog steeds niet erg warm. Bij de kerk van Puyferrand eet ik mijn kaassandwich op. Heerlijk! Over een prachtig weggetje fiets ik door een keramiekdorpje (les Archers) en door St Jeanvrin. Als ik daar de muurschilderingen heb bekeken en buiten kom, komt Wim er weer aan fietsen. Ik word echter belaagd door vliegende minitorretjes en fiets snel door. We komen elkaar later wel weer tegen en fietsen dan samen naar Chateaumeillant. We raken elkaar dan weer kwijt en ik ga naar de camping in les Mulles. Een Nederlandse camping met vrijwel alleen hele nieusgierige Nederlanders. Duus voordat ik onder de douche sta, heb ik de halve cqmping gesproken. En wie komen er vlak na mij aan? Het Almelose stel van de volgelboeken, die ik in Vézelay ontmoet heb. En er staat ook een echtpaar uit Eersel. We kennen elkaar niet, maar ik kwam daar altijd langsfietsen, want ze wonen op de Bergeijksedijk. Grappig. Ik maak mijn prakje en eet deze op een bankje in de zon op. Even genieten van die paar stralen die vandaag nog doorkomen. En dan krijg ik van de Almeloers (Mieke en Antoon) ook nog een toetje. Ik klets nog lang met ze en dan is het bedtijd. Het is koud en ik krijg van Mieke een extra donzen deken. Dat ik toch niet heel goed slaap, ligt niet aan de kou, maar aan mijn rug.

Toch voelde ik me best fit. En een strakblauwe hemel doet ook veel voor je humeur. De afgelopen, twee dagen had ik echt even een dipje. Vandaag geniet ik weer meer van de kleine weggetjes, de vogeltjes, maar vooral de zon. Al snel kom ik Wim weer tegen en we trekken samen op. We brengen veel tijd door in La Chatre. Het is markt en daar koop ik wat groente en fruit in. Volgens het boekje zou Nohant-Vic heel schilderachtig zijn, dus we maken dat ommetje. Het valt een beetje tegen. Ik geniet van de weg ernaartoe en de muurschilderingen in het pelgrimskerkje zijn de moeite waard, maar verder niet. Op een bankje bij de kerk eten we onze lunch. En dan fietsen we door naar Sarzay. Daar staat een mooi oud kasteel dat in de boeken van George Sand wordt beschreven. In dit hele gebied zie je allerlei verwijzingen naar George Sand. Ik ben er niet zo bekend mee, dat is wel jammer, maar dat komt dan later wel. Bij het kasteel weer veel van die irritante minitorretjes, we worden echt belaagd. Ik heb expres niet mijn veiligheidsvestje aan, want ze houden erg van dat felle geel, maar dat helpt niet echt. De afdaling naar Sarzay en weer uit Sarzay is het echt mond dicht en bril op, want het is vliegen vangen. Gelukkig wordt het daarna snel minder. Ik kan niet zo goed tegen beestjes overal. Vooral niet voor mijn gezicht. In Neuvy St Sepulchre hou ik het voor gezien. Ik zoek de pelgrimsgite op en Wim fietst verder. Ik heb de hele gite voor mij allen, alle 10 de bedden ;-) Heerlijk, een rustig middagje. Koken in een fatsoenlijke keuken is ook weleens lekker. De eigenaresse vertelt dat ze gaan oefenen in Middeleeuwse kledij voor een toneelstuk dat ze in juli opvoeren in de openlucht, dus daar ga ik ook nog even kijken.

De kerkklokken maken me om 7 uur wakker en ik besluit er maar eens een vroege start van te maken. Vandaag fiets ik de hele dag alleen en ik merk dat dat wel lekker is. Kan ik me bezighouden met mijn eigen gedachten en het echt in mijn eigen tempo doen. Wim fietst harder bergop en ik harder bergaf. Ik fiets vandaag lekker door voor zover de zwaartekracht dat toelaat, want het is veel klimmen vandaag. Maar dus ook flink afdalen! Het klimmen gaat me vandaag prima af, misschien toch doordat ik al zoveel kilometers in de benen heb. De flinke klim naar Crozant valt me uiteindelijk mee. In Chapelle Baloue besluit ik om 12 uur al te lunchen. Een heerlijke tonijnsalade met friet. De Schotse eigenaresse zegt dat ik in La Souterraine kan internetten, maar dat blijkt op zondag toch dicht te zijn helaas. Dus in La Souterraine bezoek ik de kerk, maar fiets door. Ik zie vandaag vooral veel vlinders in alle soorten en maten. Net voor Le Grand Bourg kijk ik even in mijn boekje waar de camping is en deze blijkt 5 km van de route af te liggen. Aangezien het 6 km is naar Bénévent l'Abbaye besluit ik dan daar maar naartoe te gaan en in de pelgrimsgite te overnachten. De gite uit het boekje is er niet meer, maar 2 pelgrims zijn vorig jaar een gite begonnen. Gelukkig is er nog plek, want ze hebben maar 4 plaatsen. Er is al een Franse wandelaar. Het s een hele kleine gite, maar toch heel compleet Erg schattig. Maar wel een uitdaging qua douchen. De Fransman wacht tot ik ben gedoucht en de was heb gedaan en dan gaan we samen naar het biercafé. Net op dat moment komt Wim aanfietsen. Die heb ik dus ergens ingehaald, waarschijnlijk in La Souterraine. Na een drankje (voor mij gewoon een cola light) maak ik een heerlijke salade van tomaat, venkel en blauwe kaas. Met wat brood erbij en een orangina installeer ik me buiten op een bankje in de laatste zonnestralen. Waznt voor vandaag wordt onweer voorspeld en voor de komende week temperaturen van zo'n 15 graden en regen. Bah! Hopelijk valt het mee. Maar nu dus nog even genieten. Vanmorgen toen ik wakker werd, zag het er al niet meer zo lekker uit. Veel bewolking met donkere randen.

Nou, ik ga jullie reacties nu even lezen en even vragen of ik foto's kan uploaden. Ik vrees dat dat niet gaat.

  • 30 Mei 2011 - 07:35

    Martien Deijsselberg:

    Het uploaden van de foto's duurt een eeuwigheid, dus dat heb ik even gecancelled. Ik probeer het later nog wel een keer als ik een snellere verbinding heb. Het wordt onderhand ook tijd om een stukje te gaan fietsen vandaag.....

  • 30 Mei 2011 - 07:45

    Jeroen:

    Wederom genoten van je verhaal! Stoere tante hoor en knap dat je je dip hebt overwonnen! Sterkte verder.

  • 30 Mei 2011 - 08:21

    Simone:

    he, dat is weer een leuk begin van mijn maandag! Kopje koffie en jouw reisverslag! Weer een goed begin van mijn ochtend. Hopelijk heb je redelijk weer! Hier wordt het vandaag 28C! En morgen weer 15C. Dus variatie genoeg. Zullen de meiden straks wel hun zwembadje willen opzetten.

  • 30 Mei 2011 - 08:38

    Gerda:

    Martien, wat ga je goed en snel! Echt superleuk on je reis verslagen iedere x te lezen, kijk met spanning uit naar de volgende ;) vind het knap dat je je dip weer overwonnen hebt en ook lekker kunt genieten can de kleine dingen onderweg. Succes verder, groet, Gerda

  • 30 Mei 2011 - 10:47

    Ronald D:

    Verstandig om je 'oude' spullen mee te geven. Dat scheel weer wat gewicht. En het zijn misschien geen bekenden voor me, maar ik lees het wel in de Boskoopse Courant of het kerkblad. Zo gaat dat in ons dorpje. Was weer een leuk verhaal, ik hoop dat je ergens ander een beetje verbinding hebt voor je foto's.

    Groeten.

  • 30 Mei 2011 - 12:01

    Jannie:

    Hallo Martien, ik kijk iedere keer weer uit naar je verslagen. Grappig dat je onderweg steeds de zelfde mensen tegenkom, maar dat hadden we uiteindelijk ook in Laos Cambodja (ha, ha).
    Geef lekker toe aan een dipje, daarna kan je gewoon weer verder. Ik vind het geweldig wat je allemaal doet. Ik hoop dat je ook tijd hebt om na te denken wat je verder eigenlijk met je leven wil.
    Dikke knuffel van je oude reisgenoot.

  • 30 Mei 2011 - 13:54

    Mama:

    Ik keek al uit naar je vervolgverhaal. Jammer van de foto's, want je ziet heel wat interessants, ben benieuwd! George Sand werd 40 jaar geleden nog veel gelezen. Vond het wel leuk maar herinner me verder niets. Ben vanaf Woensdag t/m zaterdag in Lievelde, incl. bruiloft in Castricum. Zal je groeten overbrengen. De regen die jij had komt nu deze kant op. Hier is het nu nog benauwd en warm zoals Simone al schreef. Komende dagen ook veel frisser. Ga zo even zoeken naar www.demaintv.fr, of je er al op staat. Ook al weer zo iets: wij in de krant, jij op de film!! Veel ups verder en weinig downtjes, liefs, mama

  • 30 Mei 2011 - 16:23

    Ron En Ineke:

    Hoi Martien,
    Leuk om je verhalen weer te lezen, we blijven je volgen hoor!!
    Veel herkenbare dingen, zoals de zwarte torretjes, die waren ook dol op Ron die helemaal in het geel is!
    Wij zitten inmiddels bijna 250km voor je dus ik denk dat je we niet meer tegen gaan komen. jammer want we vonden het gezellig!
    He en als je nog in Benevent-l'Abbaye zit als je dit leest dan is het theehuisje naast de kerk een echte aanrader!!
    Veel succes nog met de verdere route, hij is prachtig tot nu toe en het wordt flink klimmen!
    groetjes Ron en Ineke

  • 01 Juni 2011 - 14:04

    Joep:

    Mooi om te lezen hoe jullie als een rijdende karavaan afzakken naar het zuiden.
    De kilometers vlotten iig behoorlijk en als het klimmen je nu ook al makkelijk afgaat moet het helemaal lukken!!

    Succes de komende periode!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 69048

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: