Langs de Adige/Etsch - Reisverslag uit Trente, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu Langs de Adige/Etsch - Reisverslag uit Trente, Italië van Martien Deijsselberg - WaarBenJij.nu

Langs de Adige/Etsch

Blijf op de hoogte en volg Martien

11 Juni 2014 | Italië, Trente

9 juni 2014 Tweede Pinksterdag Merano 4 km (1416 km)

Gisteren nog wat gekletst met een motorrijder uit Abcoude en iets later naar bed gegaan dan gebruikelijk. Het is een warme nacht, maar daar ben ik op voorbereid. Ik word om 7.45 u dan ook niet wakker van de hitte, maar omdat ik erg nodig naar de wc moet. Dat is een crime hoor, dat ik elke nacht minstens twee keer moet. Ook op deze camping zijn de wc's namelijk weer ver van het tentenveld. En op Italiaanse campings brandt 's nachts zoveel licht dat achter de tent niet echt een optie is. Maar ik raak er inmiddels aan gewend. Ik rommel lekker aan. Ontbijt op mijn gemak, douche en zet dan al mijn foto's klaar om te uploaden naar de dropbox. Dan ga ik de stad in. Er is van alles te doen. Een Pinkstermarkt met vooral veel kleding, een fijnproeversmarkt waar je allerlei Italiaanse specialiteiten kan kopen en proeven en er zijn best wat winkels open. Ik steek in de kerk een kaarsje op voor Robert en pik het laatste staartje van de mis mee. Met Henk en Jackelien loop ik een stukje door de Altstadt en dan alleen langs de rivier terug. De overkant ligt heerlijk in de schaduw. Een zaligheid bij temperaturen van ruim boven de 30 graden. Ik neem de stoeltjeslift naar boven en lunch met uitzicht op Merano en de stoeltjeslift. Ik eet gemarineerd rundvlees met ui en een Vinschgauer paarl (plat broodje met kummel). Het is koud met een vinaigrette, maar erg mals. Daarna met de stoeltjeslift weer naar beneden. Lopen had gekund, maar ik heb een rustdag ;-). Langzaamaan verschijnen er steeds donkerder wolken. Heel in de verte rommelt het wat, maar het blijft warm. Ik duik op de camping snel het zwembad in na wat geklets met Henk en Jackelien en Peter en Rita. De laatste twee blijken goed bevriend met Andra, van haar heb ik mijn huis gekocht. Het is weer een klein wereldje. Ik lig prima bij het zwembad. Ik hou het zo wel uit met die 35 gr. De lucht betrekt, maar dat is wel lekker. De dreiging van onweer en een flinke regenbui hangt in de lucht, maar verder dan 3 druppels regen komt het niet. 's Avonds ga ik met Peter en Rita een hapje eten in de stad. Rita en ik delen een pizza en een salade. We drinken nog wat op een ander terrasje en dan zie ik dat Cora gebeld heeft. Ze belt nog een keer en dan kletsen we even gezellig bij.

10 juni 2014 Merano - Cortaccia/Kurtatsch 62 km (1478 km)

Vannacht heerlijk geslapen, hoewel het een warme nacht was. Om half zeven besluit ik op te staan. Op tijd vertrekken is waarschijnlijk wel verstandig met dit warme weer. Vandaag wordt weer 35 graden voorspeld, maar het wordt volgens mij wel 37 graden. Na Merano volg ik de Südtiroler Weinstraße. Maar de eerste 25 km is het meer de Apfelstraße. Waar je ook kijkt, zie je appels. Geen druif te bekennen. Ik rij op rustige landbouwweggetjes tussen de boomgaarden door. Er wordt weer veel gesproeid en met dit weer ben je blij als de sproeiers je een keer te pakken hebben. Het water komt van diep onder de grond en is lekker koud. Alleen jammer dat de dieselmotoren van de pompen zoveel herrie maken. Bij de eerste pauzeplek arriveren Jackelien en Henk ook snel en we fietsen samen verder. Het gaat wat op en neer, maar de steilere klimmen zijn steeds kort. Langzaam maar zeker komen we steeds meer tussen de wijnranken te rijden. We pauzeren nog een keer als we langs een picknicktafel in de schaduw komen. Al snel dalen we af naar de Kalterer See, een prachtig meer. Vlak voor Neumarkt/Egna koop ik een pond kersen. De verkoper vertelt dat ze twee uur geleden nog aan de boom hingen. We maken een leuk praatje met hem. Hij vertelt dat het nooit zo vroeg zo warm is en dat het water van de Etsch/Adige waar we al twee dagen langsfietsen twee meter hoger staat dan normaal vanwege het vele smeltwater. Neumarkt heeft een centrum met een prachtige bogengalerij, dus we fietsen het dorp in. Het is er uitgestorven vanwege de siesta (of misschien is het altijd wel zo rustig) en we besluiten bij de pizzeria te lunchen. Ik deel weer een pizza en een salade. Bij de plaatselijke bron vul ik de bidon twee keer bij (voor en na het eten). Goed (lees: veel) drinken is belangrijk bij deze hitte. Daarna is het nog maar een paar kilometer naar de camping. Deze is prachtig! Er is een natuurzwembad en het is een kleine camping. We regelen ook vast een plekje voor Mick en Odra en die arriveren snel na ons. Uiteindelijk blijken we supergoedkoop uit te zijn omdat we met zijn vijven een staanplaats delen. Morgen gaan we allemaal een andere kant op. Ik naar Trento, Henk en Jackelien richting Gardameer en Mick en Ondra richting Venetië. We drinken wat samen en gaan later samen uit eten. We hebben een supergezellige avond samen. Terug op de camping is er flink gesproeid, wat wel wat meer koelte geeft.

11 juni 2014 Kurtatsch - Trento

Vandaag staat een korte etappe op het programma. In de Alpen heb ik een dag gewonnen, daarom heb ik besloten om in Trento te overnachten. Ik kon daar namelijk mooi terecht bij een Warmshowers adresje. En ik kon deze etappe sowieso niet kamperen, dus dit is een mooie oplossing. Ik heb dus geen haast en ga eerst even douchen om af te koelen na een zweterige nacht. Dan kan ik me ook goed insmeren, want ik droog helemaal uit bij deze temperaturen. Ik ontbijt in de schaduw met Henk en Jackelien en doe het rustig aan. Ik zit pas om 8.50 u op de fiets na iedereen uitgebreid gedag te hebben gezegd. Mick en Odra zie ik niet meer, maar we gaan nog een keer napraten in Veenwouden met zijn vijven. Henk en Jackelien zie ik mogelijk in Verona weer en anders Florence (Liesbeth, vind je vast wel gezellig om even samen een drankje te doen ofzo). Natuurlijk kom ik beide stellen nog twee keer tegen op de route naar Trento en telkens nemen we enthousiast afscheid. Dat is wel hartverwarmend hoor. De route van vandaag loopt steeds langs de Adige. De snelweg loopt in de verte, maar daar heb je meestal weinig last van. Aan beide zijden zijn steile rotswanden. En daartussen nog steeds appels en druiven. En dorpjes natuurlijk. In de berm staan prachtige oranje lelies. Een man plukt een bosje, voor zijn vrouw denk ik. Al snel rij ik het Duitse taalgebied uit. Nu kan ik mijn Italiaans gaan testen. Tot een uur of elf is de temperatuur heerlijk om te fietsen. Daarna wordt het weer erg warm. Er is 37 graden voorspeld voor vandaag. In een speeltuin tap ik weer water en eet ik wat abrikozen. Bij Lavis mondt de Avisio uit in de Adige en moet ik om de monding heenrijden. Vals plat omhoog en dan weer omlaag. Daarna ben ik snel in Trento. Ik vraag de weg naar mijn Warmshowers adres. Ze legt het perfect uit. Als ik er bijna ben, loop ik 2 postbodes van Nexive tegen het lijf. Dat is de nieuwe naam van TNT Post in Italië. Het zijn dus collega's. Ik leg het aan ze uit en ze reageren enthousiast. Maar ze vinden dat ik beter de trein naar Rome kan nemen. Dat doe je toch niet helemaal op de fiets? Mijn Warmshower adres is prima, hoewel de dame niet zo toeschietelijk is. Ik denk dat ze zich wat ongemakkelijk voelt. Ik douche, krijg de wificode en de sleutel.
Zij gaan nu lunchen bij familie, vanwege een verjaardag. Antonella moet vanavond werken en Dario stelt voor om vanavond met wat studenten pizza te gaan eten. Ik ben heel benieuwd. Ik ga zo de stad in, Trento verkennen op mijn fiets zonder bagage (licht opeens, zalig!). Liesbeth belt nog even en nu ga ik echt hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martien

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 68956

Voorgaande reizen:

22 Mei 2014 - 03 Juli 2014

Op de fiets naar Rome

07 Mei 2011 - 27 Juli 2011

Fietsend naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: